Page 193 - KDK
P. 193
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme:
38. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri
“başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uy-
gun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gö-
zetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar. “hükmü yer almaktadır. Söz konusu
Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa
Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde de iyi yönetim
hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu
tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası “nda
da yer verilmiştir. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yöne-
tim anlayışında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket et-
meleri değil aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis
etmeleri beklenmektedir.
39. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirmeler netice-
sinde, Kırşehir Valiliği bakımından; şikayetçilere verilen cevaplarda
hangi kanun yolları ve mercilere başvurabileceğinin gösterildiği görül-
müştür. Bu anlamda idarenin bahse konu iyi yönetim ilkelerine uydu-
ğu görülmektedir.
40. Öte yandan şikayetçilerin BEDK’a itirazen yaptıkları baş-
vurular üzerine alınan Kurul kararları neticesinde şikayetçilere
verilen ret cevaplarında; hangi kanun yolları ve mercilere başvu-
rabileceğinin gösterilmediği, kararlarda sadece ilgili kanun mad-
desinin yazıldığı, yeterli gerekçe sunulmadığı, karaların tutarsız
olduğu ve ayrıca şikayetçi ...’nun başvurusuna süresinde cevap ve-
rilmediği görülmüş olup, idarenin bahse konu iyi yönetim ilkelerine
uymadığı değerlendirilmiştir.
188 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU