Page 192 - KDK
P. 192

tavsiyede bulunmuştur.  25  Kasım  1981  tarihinde  alınan  “Kamu
            Makamlarının Sahip Olduğu Bilgiye Ulaşma Hakkında Tavsiye
            Kararı “nda ise, bilgi edinme hakkı ile ilgili bir dizi ilke sıra-
            landıktan sonra; bu ilkelerden gerçek ve tüzel kişilerin yarar-
            lanabileceği belirtilerek, bu hakkı kullanabilecek olan gerçek
            ya da tüzel kişilerin, isteme konu olan bilgi ile doğrudan bir ya-
            rar ilişkisinin olmasının zorunlu olmadığı düzenlenmiş ve bilgi
            edinme hakkının sınırlanmasına yönelik kriterler açıklanmış-
            tır. 29 Nisan 1982 tarihli “İfade ve Bilgi Özgürlüğü Bildirisi “nde ise,
            düşünce, bilgi ve görüşün araştırılması, edinilmesi, ilgili kaynaklara
            ulaşılabilmesi hakkı, bu yolla özgür düşünceyi oluşturma hakkından
            bahsedilmiştir.
               36. 21 Şubat 2002 tarihinde Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi
            tarafından kabul edilen  “Resmi Belgelere Erişme Konusunda Üye
            Devletlere Tavsiye Kararı “nın 3. bölümünde de, üye devletle-
            rin, devlet nezdinde bulunan resmi belgelere, talep üzerine,
            herkesin ulaşmasını teminat altına alacakları düzenlenmiş; 4.
            bölümünde ise resmi belgelere erişme hakkının sınırları/istis-
            naları sıralanmış; fakat bu istisnaların uygulanmasının, ka-
            nunda açıkça tarif edilmesine, demokratik bir toplumda gerek-
            li bulunmasına, koruduğu amaçla orantılı olmasına ve bilginin
            açıklanmasında toplumun galip gelen bir yararının olmaması-
            na bağlı olacağı; milli güvenlik, savunma v.b. gibi alanlardaki
            herhangi bir çıkara zarar verecekse veya zarar verme ihtimali
            doğuracaksa resmi belgelerin içerdiği bilgilere erişimin redde-
            dilebileceği yer almıştır.  Bu tavsiye kararı, Bakanlar  Komitesi’nin
            “Resmi Belgelere Erişim Hakkında Avrupa Konseyi Sözleşmesi “ni kabul
            etmesiyle sonuçlanmış olup, anılan Sözleşme henüz yürürlüğe girme-
            miştir.
               37. Şikayet konusu ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri bir-
            likte insan hakları yönünden değerlendirildiğinde; ilgili idareler olan
            Kırşehir Valiliği ve BEDK’nun yaptığı işlemlerle şikayetçile-
            rin bilgi edinme haklarının kısıtladığı, dolayısıyla hak arama
            hürriyetinin ihlal edildiği sonucuna varılmıştır. Bu hakkın ihlali
            dışında, başkaca bir insan hakkı ihlali olduğu yönünde herhangi bir
            tespit yapılamamıştır.





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  187
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197