Page 189 - KDK
P. 189
tarafından, ilgili kişiye en az yedi gün önceden haber verilerek yazılı rızası
alınmak koşuluyla açıklanabilmesi ve haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl
edecek bilgi veya belgelerin, Bilgi Edinme Kanunu kapsamı dışında “bu-
lunması kurallarına uygun kullanılmak zorundadır [BEHK m.21,22).
(ÇOLAK, İlker,(a.g.e)].
26. Kamu kurum ve kuruluşlarıyla kamu kurumu niteliğinde mes-
lek kuruluşları, Bilgi Edinme Hakkı kapsamında kendilerine yapılan
başvuruları yanıtlamakla yükümlü tutulmuşlardır. Kurum ve kuruluş-
ların yükümlülüklerinin kapsamının ne olduğu ve bilgi verme yüküm-
lülüğünün sınırlarının neler olduğu yasa koyucu tarafından belirlen-
miş olmakla birlikte, talepler konusunda idarenin belli oranda takdir
yetkisi bulunmaya devam etmektedir. Bilgi edinme hakkı mutlak bir
hak olmadığı gibi, bilgi edinme hakkının sınırları olarak kabul edilen
sınırlama nedenleri de mutlak değildir. Bu nedenle, sınırlamaya iliş-
kin ilkelerin yasal olarak belirlenmesi kadar, yasal sınırlama
durumlarının gerçekleşip gerçekleşmediği konusunda idarenin
sahip olduğu takdir hakkını hangi kriterlere göre kullanacağı
da önem taşımaktadır. İdarenin hukuka aykırı olarak bilgi edinme
hakkını kısıtlamasının önüne geçilebilmesi için bu ölçütlerin belirlen-
mesinde yarar vardır. Doktrinde bu ölçütlerden biri; Bilgi vermenin
kişisel yararla çatışmasıdır. [ÇOLAK, İlker,(a.g.e)]
27. Bilgi edinme talepleri, üçüncü kişilerin daha özel sayılabilecek ve
daha öncelikli bir yararıyla çatışırsa idare durumun gerektirdiği değer-
lendirmeyi yapacak ve ortada bilgilenme hakkı karşısında korunması
gereken hukuken geçerli bir yararın bulunması durumunda başvuru
reddedilecektir. Küresel toplumun üyesi olan kişiler, bilgi çağında, bil-
gi ve belgelere ulaşma gereksinimi kadar, kişisel bilgilerinin güvende
olmasına da gereksinim duyarlar. Adaletin sağlanması faaliyetlerinde
dahi kişilerin çıkarlarının gerektirmesi durumunda bilgi ve belgelerin
açıklanmasına sınırlama getirilebilirken bilgi edinme başvurularının
kişisel yararların zarar görmesi pahasına kullanılması gerektiğini iddia
etmeye olanak yoktur. [ÇOLAK, İlker,(a.g.e)]
28. İdarenin hukuka aykırı olarak bilgi edinme hakkının kısıtlan-
masının önüne geçilebilmesi için kullanılan ölçütlerden biri olan ‘bilgi
vermenin kişisel yarar ile çatışması’, somut olayımızda konunun ‘mesleki
184 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU