Page 189 - KDK
P. 189

tarafından, ilgili kişiye en az yedi gün önceden haber verilerek yazılı rızası
            alınmak koşuluyla açıklanabilmesi ve haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl
            edecek bilgi veya belgelerin, Bilgi Edinme Kanunu kapsamı dışında “bu-
            lunması kurallarına uygun kullanılmak zorundadır [BEHK m.21,22).
            (ÇOLAK, İlker,(a.g.e)].
               26. Kamu kurum ve kuruluşlarıyla kamu kurumu niteliğinde mes-
            lek kuruluşları, Bilgi Edinme Hakkı kapsamında kendilerine yapılan
            başvuruları yanıtlamakla yükümlü tutulmuşlardır. Kurum ve kuruluş-
            ların yükümlülüklerinin kapsamının ne olduğu ve bilgi verme yüküm-
            lülüğünün sınırlarının neler olduğu yasa koyucu tarafından belirlen-
            miş olmakla birlikte, talepler konusunda idarenin belli oranda takdir
            yetkisi bulunmaya devam etmektedir. Bilgi edinme hakkı mutlak bir
            hak olmadığı gibi, bilgi edinme hakkının sınırları olarak kabul edilen
            sınırlama nedenleri de mutlak değildir. Bu nedenle, sınırlamaya iliş-
            kin ilkelerin yasal olarak belirlenmesi kadar, yasal sınırlama
            durumlarının gerçekleşip gerçekleşmediği konusunda idarenin
            sahip olduğu takdir hakkını hangi kriterlere göre kullanacağı
            da önem taşımaktadır. İdarenin hukuka aykırı olarak bilgi edinme
            hakkını kısıtlamasının önüne geçilebilmesi için bu ölçütlerin belirlen-
            mesinde yarar vardır. Doktrinde bu ölçütlerden biri; Bilgi vermenin
            kişisel yararla çatışmasıdır. [ÇOLAK, İlker,(a.g.e)]
               27. Bilgi edinme talepleri, üçüncü kişilerin daha özel sayılabilecek ve
            daha öncelikli bir yararıyla çatışırsa idare durumun gerektirdiği değer-
            lendirmeyi yapacak ve ortada bilgilenme hakkı karşısında korunması
            gereken hukuken geçerli bir yararın bulunması durumunda başvuru
            reddedilecektir. Küresel toplumun üyesi olan kişiler, bilgi çağında, bil-
            gi ve belgelere ulaşma gereksinimi kadar, kişisel bilgilerinin güvende
            olmasına da gereksinim duyarlar. Adaletin sağlanması faaliyetlerinde
            dahi kişilerin çıkarlarının gerektirmesi durumunda bilgi ve belgelerin
            açıklanmasına sınırlama getirilebilirken bilgi edinme başvurularının
            kişisel yararların zarar görmesi pahasına kullanılması gerektiğini iddia
            etmeye olanak yoktur. [ÇOLAK, İlker,(a.g.e)]
               28. İdarenin hukuka aykırı olarak bilgi edinme hakkının kısıtlan-
            masının önüne geçilebilmesi için kullanılan ölçütlerden biri olan ‘bilgi
            vermenin kişisel yarar ile çatışması’, somut olayımızda konunun ‘mesleki






           184   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194