Page 312 - KDK
P. 312
okul yönetimi tarafından hiçbir biçimde dikkate alınmadığını, mü-
vekkilin bir rehber öğretmen gözetiminde dahi sınava girmesine izin
verilmediğini, uygun sınav koşullarının sağlanamamasına bağlı olarak
müvekkilin girmiş olduğu yetenek sınavında potansiyelini gösterme
fırsatı bulamadığını ve başarısız kabul edildiğini, yapılan yetenek sına-
vı sonucunda okulun tayin edilen kontenjanı dolduramaması sonucu
ikinci bir sınav açıldığını ve müvekkil bu ikinci sınava da katıldığını,
ancak yapılan ikinci sınavda da müvekkilin engellilik durumunun ge-
rektirdiği şartlar göz ardı edildiğini ve ilk sınavda da olduğu gibi mü-
vekkil herhangi bir engeli bulunmayan yaşıtları ile aynı şartlara tabi
tutularak sınava alındığını,
4) Bu durum karşısında müvekkilin velileri durumu bir dilekçe ile
İl Milli Eğitim Müdürlüğüne ilettiğini, müvekkilin velilerinin talebi so-
nucunda İl Eğitim Denetmeni ...’ın görevlendirildiğini, ...’ın raporunda
sınav şartlarının MEB Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Yönetmeliği’ne
göre belirlendiği ve bu şartlar altında sınava tabi tutulan...’nun başa-
rısız sayıldığı tespit edildiğine ilişkin işbu raporunun engellilerin eği-
tim ve öğretim haklarına ilişkin tüm ulusal ve uluslararası mevzuatın
yok sayıldığına ilişkin önemli bir delil olduğu, engelli bireylerin tabi
tutuldukları sınavlarda öğrencinin engeline ve gelişimsel özelliklerine
uygun şartlar düzenlenmesine ilişkin birçok mahkeme kararı bulun-
duğu belirtilmekte olup engelli bir bireyi engelli olmayan yaşıtlarıyla
aynı şartlara tabi tutarak değerlendirmek her şekilde hukuka aykırı
olmanın yanı sıra açık bir biçimde de ayrımcılık yarattığı, gerek hukuk
gerekse ahlak çerçevesinde gelişimsel açıdan daha yavaş ilerleme gös-
terebilen engelli bir bireyin, özellikle de bir devlet kurumu tarafından,
engellenmesi değil, desteklenmesi esas olduğu, müvekkilinin işbu sı-
nav surecinde maruz kaldığı muamele ve iki kez üst üste haksız bir
biçimde başarısız sayılması müvekkilin gelişimsel süreçlerine ket vur-
duğunu, müziği kendisi için temel bir ifade biçimi olarak kabul eden
bir çocuğun manevi açıdan ciddi bir zarara uğramasına sebep olduğu,
şüphelilerin mesleklerinin de gereği olarak otizm tanılı müvekkile ge-
reken sınav şartlarını sağlamayarak ayrımcılık yaptıkları, her adaya
aynı şartların uygulanmasıyla ancak şekli bir eşitlik sağlanabileceği,
fiilen akranlarına eşit olmayan ve korunması icap eden bir bireye den-
geleyici koruyucu önlemler almamak demek eşitsizlikten yana bir tavır
olduğu, bu durum anayasal eşitlik prensibinin de zedelenmesi demek
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 307