Page 353 - KDK
P. 353
19) Anayasanın 2’nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin nitelik-
leri arasında sosyal devlet ilkesine yer verildiği; 5 inci maddesinde ise,
kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlama; kişinin
temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle
bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engel-
leri kaldırma ve insanın maddî ve manevî varlığının gelişmesi için ge-
rekli şartları hazırlamaya çalışmanın devletin temel amaç ve görevleri
arasında sayıldığı dikkate alındığında; konunun sosyal devlet ilkesi
çerçevesinde ele alınması gerekliliği söz konusudur. “Sosyal devlet
“ilkesine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesi kararlarında ege-
men olan görüşe göre; sosyal devletin görevi, kişinin onurlu
bir yaşam sürdürmesi ve maddi ve manevi varlığını bu yönde
geliştirmesi için gerekli koşulları oluşturmak, güçsüzleri güç-
lüler karşısında koruyarak gerçek eşitliği, yani sosyal adaleti,
sosyal gönenci, sosyal güvenliği ve toplumsal dengeyi sağla-
maktır. Anayasanın 42’nci maddesinde devletin, durumları sebebiyle
özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alacağı
belirtilmiş olup, bu düzenleme devletin sosyal adaleti sağlama görevi
ve sosyal devlet olma niteliğinin de bir sonucudur.
20) Öte yandan, Anayasanın 90’ıncı maddesinde öngörülen prose-
dür izlenmek suretiyle yürürlüğe konulan ve söz konusu madde ge-
reğince kanun hükmünde kabul edilen Birleşmiş Milletler Engellile-
rin Haklarına İlişkin Sözleşme gereğince, Sözleşmeye taraf devletler,
engelli bireylerin herhangi bir ayrımcılığa uğramaksızın insan hakları
ile temel hak ve özgürlüklerden yararlanmalarının güvence altına alın-
ması gerekliliğini teyit etmişler ve fiziksel, sosyal, ekonomik ve kültü-
rel çevreye, sağlık, rehabilitasyon ve eğitim hizmetlerine, bilgiye
ve iletişime erişimin, engellilerin tüm insan haklarından ve temel öz-
gürlüklerden tam yararlanmasını sağlamadaki önemini kabul ederek
söz konusu sözleşmeyi imzalamışlar ve engellilerin “fırsat eşitliği
“temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın ihtiyaçlarına göre gerek-
li düzenlemeleri yapma yükümlülüğü altına girmişlerdir. (Bakınız
paragraf 9)
21) Engellilerin ihtiyaçlarına yönelik düzenlemelerden bir tanesi
olan özel eğitim hizmetleri, sadece ilköğretim ve orta öğretim aşama-
larını içeren bir kapsamda değildir. Özel eğitim hizmetleri, Birleşmiş
Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşmenin “Eğitim “başlıklı
348 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU