Page 355 - KDK
P. 355

özel eğitim ve rehabilitasyon kurumunda eğitime dahil edilmesi söz
            konusu olmaktadır. 2
               24)  Ülkemizde, “erken çocukluk “kavramı genellikle okulöncesi
            kavramı ile eş anlamlı olarak kullanılmakta, başka bir ifadeyle Tür-
            kiye’de okulöncesi eğitim  “erken çocukluk eğitimi “olarak kabul
            edilmektedir. Erken çocukluk eğitimi, 0 -6 yaş (0- 72 ay) çocukların ev
            ve kurum ortamlarında bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden
            gelişmelerini desteklemek amacıyla yapılan eğitime denilmektedir. Er-
            ken çocukluk dönemi çocuğun yaşamının temelidir ve bu dönemde ge-
            lişim çok hızlıdır. Yapılan bilimsel araştırmalar erken yılların çocuğun
            kişiliğinin oluşumu, temel bilgi, beceri, alışkanlık ve tutumların ka-
            zandırılmasında ve geliştirilmesinde en önemli yıllar olduğunu ortaya
            koymaktadır. Bunun yanı sıra, özellikle yaşamın ilk yıllarında beyin
            gelişimi en büyük ilerlemeyi göstermekte ve bununla birlikte çocuğun
            diğer tüm gelişim alanları da büyük ilerleme kaydetmektedir. 3

               25) Otizm ise sosyal etkileşim, iletişim ve davranış sorunla-
            rıyla kendini gösteren bir gelişimsel yetersizliktir. Uygun eğit-
            sel düzenlemeler yapılmadığında otizm, bireylerin kendilerinin ve çev-
            relerindekilerin yaşamlarını her yönden olumsuz etkileyen ve yaşam
            boyu süren bir yetersizlik haline gelmektedir. Gerekli eğitsel önlemler
            alındığında pek çok otizmli çocuk bu sorundan büyük ölçüde kurtul-
            makta ve yaşamlarının geri kalanını tipik gelişim gösteren akranlarıy-
            la ve toplumla kaynaşarak sürdürebilmektedir. Yapılan araştırma ve
            deneylerde yoğun davranışsal eğitim alan otistik çocukların, daha az
            yoğun davranışsal eğitim alan veya bu tür bir eğitim almayan çocukla-
            ra göre önemli kazanımları olduğu, yine yoğun davranışsal eğitim alan
            ve daha farklı eğitimler alan grupların karşılaştırıldığı diğer araştırma-
            larda ise yoğun davranışsal eğitim alan çocukların zekâ, dil ve uyum-
            sal becerilerinde önemli ve kalıcı ilerlemeler olduğu görülmüş, ayrıca,
            otizm hastası çocukların otizm belirtilerinin yoğunluğunda azalma
            olduğu ve hiç desteksiz ya da değişen oranlarda destekle kaynaştırma
            ortamlarında eğitim almaya başladıkları görülmektedir. 4
               26)  Erken çocukluk eğitimine yönelik destek eğitimi hizmetleri,
            özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, okul öncesi kurum-
            lar olan özel eğitim anaokullarında ve okul ya da kurumlar bün-
            yesinde açılan  özel eğitim ana sınıflarında  verilmekte ve engelli





           350   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360