Page 355 - KDK
P. 355
özel eğitim ve rehabilitasyon kurumunda eğitime dahil edilmesi söz
konusu olmaktadır. 2
24) Ülkemizde, “erken çocukluk “kavramı genellikle okulöncesi
kavramı ile eş anlamlı olarak kullanılmakta, başka bir ifadeyle Tür-
kiye’de okulöncesi eğitim “erken çocukluk eğitimi “olarak kabul
edilmektedir. Erken çocukluk eğitimi, 0 -6 yaş (0- 72 ay) çocukların ev
ve kurum ortamlarında bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden
gelişmelerini desteklemek amacıyla yapılan eğitime denilmektedir. Er-
ken çocukluk dönemi çocuğun yaşamının temelidir ve bu dönemde ge-
lişim çok hızlıdır. Yapılan bilimsel araştırmalar erken yılların çocuğun
kişiliğinin oluşumu, temel bilgi, beceri, alışkanlık ve tutumların ka-
zandırılmasında ve geliştirilmesinde en önemli yıllar olduğunu ortaya
koymaktadır. Bunun yanı sıra, özellikle yaşamın ilk yıllarında beyin
gelişimi en büyük ilerlemeyi göstermekte ve bununla birlikte çocuğun
diğer tüm gelişim alanları da büyük ilerleme kaydetmektedir. 3
25) Otizm ise sosyal etkileşim, iletişim ve davranış sorunla-
rıyla kendini gösteren bir gelişimsel yetersizliktir. Uygun eğit-
sel düzenlemeler yapılmadığında otizm, bireylerin kendilerinin ve çev-
relerindekilerin yaşamlarını her yönden olumsuz etkileyen ve yaşam
boyu süren bir yetersizlik haline gelmektedir. Gerekli eğitsel önlemler
alındığında pek çok otizmli çocuk bu sorundan büyük ölçüde kurtul-
makta ve yaşamlarının geri kalanını tipik gelişim gösteren akranlarıy-
la ve toplumla kaynaşarak sürdürebilmektedir. Yapılan araştırma ve
deneylerde yoğun davranışsal eğitim alan otistik çocukların, daha az
yoğun davranışsal eğitim alan veya bu tür bir eğitim almayan çocukla-
ra göre önemli kazanımları olduğu, yine yoğun davranışsal eğitim alan
ve daha farklı eğitimler alan grupların karşılaştırıldığı diğer araştırma-
larda ise yoğun davranışsal eğitim alan çocukların zekâ, dil ve uyum-
sal becerilerinde önemli ve kalıcı ilerlemeler olduğu görülmüş, ayrıca,
otizm hastası çocukların otizm belirtilerinin yoğunluğunda azalma
olduğu ve hiç desteksiz ya da değişen oranlarda destekle kaynaştırma
ortamlarında eğitim almaya başladıkları görülmektedir. 4
26) Erken çocukluk eğitimine yönelik destek eğitimi hizmetleri,
özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, okul öncesi kurum-
lar olan özel eğitim anaokullarında ve okul ya da kurumlar bün-
yesinde açılan özel eğitim ana sınıflarında verilmekte ve engelli
350 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU