Page 491 - KDK
P. 491

ve sorumlulukları da beraberinde getirdiği, dolayısıyla bunlara
            bazı sınırlamalar konulabileceği, öte yandan bu sınırlamaların
            yasada öngörülmüş olması ve başkalarının haklarına ve şöhre-
            tine saygı bakımından ve ulusal güvenliğin, kamu düzeninin ya
            da kamu sağlığının ve genel ahlakın korunması bakımından ge-
            rekli olmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir.
               9) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin “İfade özgürlüğü “baş-
            lıklı 10’uncu maddesinde ise, herkesin ifade özgürlüğü hakkına sahip
            olduğu,  hakkın, kamu makamlarının müdahalesi olmaksızın
            ve ülke sınırları gözetilmeksizin, kanaat özgürlüğünü ve haber
            ve görüş alma ve verme özgürlüğünü de kapsadığı…, görev ve
            sorumluluklar da yükleyen bu özgürlüklerin kullanılmasının,
            yasayla öngörülen ve demokratik bir toplumda ulusal güven-
            liğin, toprak bütünlüğünün veya kamu güvenliğinin korun-
            ması, kamu düzeninin sağlanması ve suç işlenmesinin önlen-
            mesi, sağlığın veya ahlakın, başkalarının şöhret ve haklarının
            korunması, gizli bilgilerin yayılmasının önlenmesi veya yargı
            erkinin yetki ve tarafsızlığının güvence altına alınması için ge-
            rekli olan bazı formaliteler, koşullar, sınırlamalar veya yaptı-
            rımlara tabi tutulabileceği kaydedilmiştir.
               10) T.C. Anayasası’nın “Hak arama hürriyeti “başlıklı 36. madde-
            sinde,  herkesin gerekli araç ve yollardan yararlanarak yargı or-
            ganları önünde davacı ya da davalı olarak iddia ve savunma hak-
            kının bulunduğu belirtilmektedir. Anayasanın  “Dilekçe, bilgi edinme
            ve kamu denetçisine başvurma hakkı “başlıklı 74’üncü maddesinde ise
            herkesin bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına
            sahip olduğu düzenlenmiştir.
               11) 24/10/2003 tarihli ve 25269 sayılı Resmi Gazete’de yayımla-
            nan 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nun;
               a) “Amaç “başlıklı 1’inci maddesinde, anılan Kanunun amacının, de-
            mokratik ve şeffaf yönetimin gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık
            ilkelerine uygun olarak, kişilerin bilgi edinme hakkını kullan-
            malarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemek olduğu,
               b) “Kapsam “başlıklı 2’nci maddesinde, 4982 sayılı Kanunun, kamu
            kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
            kuruluşlarının faaliyetlerinde uygulanacağı,



           486   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496