Page 77 - KDK
P. 77

kabul edilen vatandaşlarımızın sosyal ihtiyaçlarını karşılanmasına yö-
            nelik olarak mümkün bulunması halinde meri mevzuatın işlerliğinin
            sağlanması, bunun mümkün olmaması halinde ise mevzuat değişikli-
            ğiyle şikayet konusu talebin yeterli oranda karşılanması gerektiği, ka-
            naat ve sonucuna varılmıştır.
               18.10) Diğer yönden; Kamu Başdenetçisine süresinde öne-
            risini sunmakla görevli ilgili Denetçi (Ombudsman) ret öneri-
            sinde bulunmuşsa da yukarıdan bu yana açıklanan gerekçeler,
            uluslararası ve ulusal mevzuat, uluslararası standartlar, AİHS
            ve onun ayrılmaz parçası olan AİHM içtihatları gözetildiğinde
            Kamu Denetçisinin ret önerisine katılmak mümkün olmamış-
            tır.

               D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               19) Anayasa’nın ilgili maddeleri ile AİHS’in (Sözleşme) 9 uncu mad-
            desinde güvence altına alınan düşünce, vicdan ve din özgürlüğüne iliş-
            kin düzenlemeler çerçevesinde; kişilerin belirli bazı durumlarda ilgili
            idareden, anılan hakların korunması, kullanımı ve geliştirilmesinin
            önündeki maddi engellerin kaldırılmasını ve/veya gerekli tedbirlerin
            alınmasını talep edebilecekleri hususu dikkate alındığında, şikayetçi-
            nin mezkur talebinin de bu kapsamında ele alınması gerektiği değer-
            lendirilmiştir.
               19.1) Bilindiği üzere Sözleşme’nin 1 nci maddesi kapsamında söz-
            leşmeci taraflar, kendi yetki alanları içinde bulunan herkese Sözleş-
            me’nin birinci bölümünde (Sözleşme’nin 9 uncu maddesini de kapsayan)
            açıklanan hak ve özgürlükleri tanımayı taahhüt etmektedir. Dolayısıy-
            la, Sözleşme’nin 9 uncu maddesi kapsamında tanınan hakların kulla-
            nımı ve geliştirilmesinin önündeki maddi engellerin varlığı, insan hak-
            ları ihlali sonucunu doğurabilecektir.
               19.2)  Sözleşme’nin  1  nci  maddesi  gereğince,  Sözleşme’nin
            tarafı olan devletler öncelikle, korunan haklara müdahaleden
            kaçınma yönünde “negatif “bir yükümlülük altındadır. Ancak,
            bu yükümlülük yalnızca devletlerin korunan haklara müdaha-
            leden kaçınması gereğiyle sınırlı değildir, devlete dini özgür-
            lüğün çoğulculuk ve karşılıklı hoşgörü ruhu içerisinde varlığı-
            nı sürdürebilmesi yönünde aktif bazı adımlar atması yönünde
            “pozitif “bir yükümlülük de getirmektedir.



            72   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82