Page 76 - KDK
P. 76

farklı muamelenin Sözleşme’ye aykırılık teşkil etmeyeceğini
            belirtmiştir.
               18.5) Anayasa’nın 2 nci maddesinde belirtilen hukuk devleti, ey-
            lem ve işlemleri hukuka uygun, insan haklarına dayanan, bu
            hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda adaletli
            bir hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren, hukuk gü-
            venliğini sağlayan, bütün etkinliklerinde hukuka ve Anayasa’ya
            uyan, işlem ve eylemleri bağımsız yargı denetimine bağlı olan
            devlettir. Kanunların kamu yararının sağlanması amacına yönelik ol-
            ması, genel, objektif, adil kurallar içermesi ve hakkaniyet ölçütlerini
            gözetmesi hukuk devleti olmanın gereğidir.
               18.6) AİHM ve Anayasa Mahkemesi’nin içtihatlarına göre eşitlik:
            eşit durumlara eşit biçimde, eşit olmayan durumlara ise farklı
            muamele edilmesidir. Eşitlik ilkesine aykırılıktan söz edilebil-
            mesi için bir kanunun aynı hukuksal durumda olanlar arasın-
            da bir ayırım veya ayrıcalık oluşturması gerekmektedir. Kanun
            önünde eşitlik, herkesin her yönden aynı kurallara bağlı tutulacağı an-
            lamına gelmez. Durumlarındaki özellikler, kimi kişiler ya da top-
            luluklar için değişik kuralları ve uygulamaları gerektirebilir.
               18.7) Toplumu oluşturan birey grupları veya kategorilerinin bazı
            yönlerden zayıf olduğu alanların varlığı, toplumun geneline kıyasla
            birtakım fiili eşitsizliklere sebebiyet verdiği tespit edildiğinde, devle-
            tin eşitliği sağlamak adına bazı tedbirler alması sosyal hukuk devleti
            olmanın bir gereği olarak kabul edilmelidir.

               18.8) Şikâyetçinin başkanlığını yürüttüğü vakıf kilisesinde
            görevlendirilen din adamının maaşının Diyanet İşleri Başkan-
            lığı tarafından karşılanması talebinin, demokratik toplumun
            ayrılmaz unsurları olan kanun önünde eşitlik, çoğulculuk ve
            hoşgörü kavramları kapsamında değerlendirilmesi gerekmek-
            tedir.
               18.9) Sonuç olarak, şikâyetçinin mezkur talebinin reddine ilişkin
            idari işlemin, ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşme ve antlaş-
            malar ile yüksek mahkeme kararları dikkate  alındığında üst  hukuk
            normlarına ve hakkaniyete aykırı olduğu, AİHS’in 9 uncu maddesinde
            korunan hakları zedelediği değerlendirilmiş olup, tüm bu nedenlerle
            ve mezkur talepten hareketle, Lozan Andlaşması kapsamında azınlık



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  71
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81