Page 75 - KDK
P. 75

içinde bütün o temel esaslara baktığımızda, insan onurunun korunması, ca-
            nının korunması aklın, neslin korunması, dinin korunması bütün gelenek-
            lerin kabul ettiği evrensel ilkeler. Bu evrensel ilkeleri eşit vatandaşlık
            kavramı etrafında modern, çağdaş bir devletin ana esaslarından
            biri olarak bugün yaşatmaya büyük özen gösteriyoruz. ’ ”
               açıklamalarında bulunmuştur.

               18) Yukarıda açıklanan gerekçeler, verilen görüşler, yüksek
            mahkeme kararları bilgi, belge ve tüm dosya kapsamı birlikte
            değerlendirildiğinde;

               18.1)  Kararın “A. İlgili Mevzuat “başlıklı bölümünde yer verilen
            yasal düzenlemeler birlikte dikkate alındığında şikayetçinin mezkur
            talebinin karşılanması hususunda; mümkün olması halinde meri
            mevzuatın işlerliğinin sağlanması, bunun mümkün bulunmaması du-
            rumunda ise makul sürede mevzuat değişikliği yapılmasının uygun
            olacağı değerlendirilmiştir.
               18.2) Bununla birlikte gayrimüslim azınlık cemaatlerine mensup
            din adamlarının meri mevzuat çerçevesinde kamu personel sistemi
            içinde yer almadıkları, mezkûr şikâyet başvurusunda da kilisede gö-
            revli din adamının açık bir şekilde kamu personel sistemine dâhil ol-
            ması yönünde bir talebin bulunmadığı anlaşılmıştır.

               18.3) Diğer taraftan, Lozan Andlaşması’nın “Azınlıkların Korun-
            ması “başlıklı üçüncü kısmında yer alan maddelerde öngörülen husus-
            lar ile Anayasa ve ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler ve
            antlaşmalar kapsamında;  mezkûr talebin karşılanması için üst
            normlarda gerekli hukuki düzenlemelerin mevcut olduğu, dü-
            şünülmektedir.
               18.4) Bilindiği üzere Anayasa’da resmî bir dine yer vermemekle bir-
            likte, çoğunluk dininin mensuplarının inanç, ibadet ve eğitim gibi ih-
            tiyaçlarını karşılamaya yönelik resmî mekanizmalar öngörmüştür. Söz
            konusu mekanizmalara ilişkin yasal mevzuat Kararın 11.12 ve 11.13
            no.lu paragraflarında belirtilmiştir. Hemen her ülkenin din eğitim
            ve öğretimi, hâkim dine belli bir ağırlık vermekte, diğer din-
            ler karşısında çoğunluk dininin mensuplarına bazı öncelikler
            tanımaktadır. AİHM de objektif ve gerekli olduğu takdirde bu






            70   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80