Page 377 - KDK
P. 377

şikayetçinin talebinin yerine getirilmesinin hangi gerekçelerle uygun
            görülmediği hususundaki ayrıntılı açıklamaları ve konuyla ilgili tüm
            bilgi ve belgeler talep edilmiştir. Yenimahalle Kaymakamlığı Rehber-
            lik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü tarafından ise 23/07/2014 tarih
            ve 22058561 160.99/509 sayılı yazı ile cevap verilmiştir (ayrıntı için
            paragraf 4 ve 5’e bakınız). Şikayet konusu ile ilgili olarak 21/11/2014
            tarihli Ret Kararı Önerisi hazırlanarak Kamu Başdenetçisine sunul-
            muştur.

               III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE

               A. İlgili Mevzuat
               7) Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının “Eğitim ve öğrenim hakkı
            ve ödevi “başlıklı 42 nci maddesinin yedinci fıkrasında; devletin, du-
            rumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak
            tedbirleri alacağı ifade edilmiştir.

               8) Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi’nin “Eğitim
            “başlıklı 24 üncü maddesinde; taraf devletlerin, engelli kişilerin eğitim
            hakkını tanıdığı, bu hakkın ayrımcılık olmadan ve eşit fırsat esasına
            göre gerçekleştirilmesi amacıyla belirlenen hedeflere yönelik olarak,
            kişinin gereksinimlerinin makul şekilde karşılanmasını, engelli kişile-
            rin, genel eğitim sistemi içinde etkin eğitimlerinin kolaylaştırılması
            için gerekli desteği almalarını sağlayacakları belirtilmiştir.
               9) 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun “Eğitim ve öğre-
            tim “başlıklı 15 inci maddesinde; hiçbir gerekçeyle engellilerin eğitim
            almasının engellenemeyeceği, engellilerin, özel durumları ve farklılık-
            ları dikkate alınarak, yaşadıkları çevrede bütünleştirilmiş ortamlarda,
            eşitlik temelinde, hayat boyu eğitim imkânından ayrımcılık yapılmak-
            sızın yararlandırılacağı, genel eğitim sistemi içinde engellilerin her
            seviyede eğitim almasını sağlayacak bütünleştirici planlamalara yer
            verileceği düzenlenmiştir.
               10) 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun “Eğitsel değer-
            lendirme “başlıklı 16 ncı maddesinde; bireylerin eğitsel değerlendirme,
            tanılama ve yönlendirilmesi ile ilgili iş ve işlemlerin rehberlik ve araş-
            tırma merkezi bünyesinde oluşturulan Özel Eğitim Değerlendirme
            Kurulu tarafından yapılacağı, bu sürecin her aşamasında ailenin bil-
            gilendirilerek görüşünün alınacağı ve sürece katılımının sağlanacağı,



           372   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382