Page 452 - KDK
P. 452

ekonomisi iyi düzeyde olan ülkelerin bile finansman yapıları ile büt-
            çe olanaklarına göre hizmet sunumu ve sigorta teminat paketlerinin
            farklı düzenlemelere yer verdiğini,
               5.2. Geri ödemeye esas konuların öncelikle sahadan toplanan bil-
            giler ışığında maliyet çalışmalarına dayalı olmak suretiyle, ilgili branş
            hekimlerinin katılımıyla oluşturulan bilimsel komisyonlar aracılığıyla
            tespit edildiğini, mevcut düzenlemelerin hekimler marifetiyle sürekli
            olarak değerlendirildiğini ve ihtiyaç duyulan düzenlemelerin ivedilikle
            yapıldığını,

               5.3. 3713 sayılı kanun kapsamında sayılan kişiler için devletimi-
            zin belirli imtiyazlar getirmiş olduğunu ve sağlık hizmet sunumunda
            sorumlu olan idarelerin bu hükümlere uygun hareket etme zorunlu-
            luğunun bulunduğunu, bu kapsamda 3713 sayılı kanun kapsamında
            sayılan kişilere tanınan hakların engellilik durumuna göre değil, ya-
            rarlandıkları kanun hükmüne göre getirildiğini, bu nedenle bu kişi-
            lerin engelli olmasından yola çıkılarak engelliler üzerinde ayrımcılık
            yapılıyor iddiasının ileri sürülemeyeceğini, her engelli bireyin kendi
            durumuna göre sahip olduğu hakların farklı olduğunu, devlet memu-
            ru olan engelli birey ile hiçbir sosyal güvencesi olmayan engelli bireyin
            yararlandığı hakların farklı olduğunu, bu bağlamda Bakanlıkça SUT’da
            vazife malulü ve gazilere tanınan ayrıcalıklara yönelik olarak yapılan
            düzenlemelerin yerinde olduğunu mütalaa edildiğini belirtmiştir.
               6. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Engelli ve Yaşlı Hiz-
            metleri Genel Müdürlüğü’nün 15/04/2016 tarih ve 50027 sayılı
            yazısında idare, Anayasa’nın 90 ıncı maddesi, Engelli Haklarına İliş-
            kin Sözleşmenin 25 inci maddesi, 5378 sayılı Engelliler Hakkında Ka-
            nunun 3 üncü ve 4 üncü maddelerine atıfta bulunarak Kurumumuza
            iletilen şikayet konusunun eşitlik ilkesine aykırılık teşkil edebileceği-
            ni, ayrımcılık uygulamalarını beraberinde getirebileceğini ve konuyla
            ilgili yasal düzenlemelerin gerekli olabileceği yönünde değerlendirme-
            de bulunmuştur.
               C. Olaylar

               7.1. Şikayetçi, SUT’da yer alan bir kısım düzenlemelerle engelliler
            arasında bir sınıflandırma yapıldığı, bu uygulamaların yasalar önünde
            eşitlik ve hakkaniyet ilkelerine aykırı olduğu ve sağlık haklarına erişi-
            mi kısıtlayıcı nitelikte olduğundan bahisle, vazife ve harp malulü olan



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  447
   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457