Page 201 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 201

Şikayetçi ...’nun 12/12/2012 tarihli yaşlılık aylığı tahsis talep dilek-
              çesi,
                 Şikayetçinin yaşlılık aylığı bağlanması talebine istinaden Ankara
              Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Sıhhiye Sosyal Güvenlik Merkezinin
              23/01/2013 tarihli yazısı,
                 Şikayetçi ...’nun 05/02/2013 tarihli itiraz ve yeniden yaşlılık aylığı
              tahsis talep dilekçesi,
                 Bu talebe karşılık Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Sıhhiye
              Sosyal Güvenlik Merkezinin  05/06/2013  tarihli yazısı,
                 Şikayetçi ...’nun 03/09/2013 tarihli Hizmet Dökümü Belgesi İnce-
              lenmiştir.

                 VI. HUKUKİ  DEGERLENDİRME

                 A. Hukuka  Uygunluk  Denetimi Yönünden
                 23. Şikayet başvurusu ile ilgili esas düzenlemelerden olan, 2829 sa-
              yılı Sosyal Güvenlik Kurumlarına Tabi Olarak Geçen Hizmetlerin Bir-
              leştirilmesi Hakkında Kanunun “Aylığı Bağlayacak Kurum” başlıklı 8 inci
              maddesinde “Birleştirilmiş hizmet süreleri toplamı üzerinden, ilgililere son
              yedi yıllık fiili hizmet süresi içinde fiili hizmet süresi fazla olan kurumca,
              hizmet sürelerinin eşit olması halinde ise eşit hizmet sürelerinden sonuncu-
              sunun tabi olduğu kurumca, kendi mevzuatına göre aylık bağlanır ve öde-
              nir.” hükümleri bulunmaktadır.
                 24. Konu kapsamında Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 6.3.2002
              tarihli ve E. 2002/21- 132, K. 2002/139 sayılı Kararında “Esasen, 2829
              Sayılı Yasanın amacı hiçbir kurumdaki hizmeti aylık bağlanmasına yeterli
              olmayan sigortalı ve hak sahiplerine aylık bağlanmasını sağlamak ve deği-
              şik kurumlardaki hizmetler birleştirilerek ziyan olmasını önlemektir. Yasa
              ile sosyal güvenlik sağlıyarak kişileri yaşadıkları toplum içinde insan onu-
              runa yaraşır şekilde onu başkalarına muhtaç etmeyecek asgari bir hayat
              standardı sağlanmak istenmiştir. Aksinin düşünülmesi Anayasanın “sosyal
              güvenliğin bir insan hakkı olduğuna” ilişkin ilkesine de aykırılık oluşturur.
              Nitekim, aynı ilkeden hareket edilerek kişilere askerlik hizmetinden veya
              yurt dışı hizmetlerinden, yaşlılık aylığı bağlanmasına yetecek kadar süreyi
              borçlanarak değerlendirme olanağı tanınmış, tüm süreyi borçlanma zorun-
              luluğu konmamıştır. “ şeklinde hüküm kurulmuş olduğu görülmektedir.



            200   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206