Page 317 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 317

79. Dolayısıyla gerek Anayasanın ilgili hükümleri, gerekse bah-
              si geçen sözleşme hükümleri ile Anayasa Mahkemesi'nin ve Yargıtay
              Hukuk Genel Kurulu'nun yukarıda belirtilen kararları çerçevesinde,
              sosyal hukuk devleti, sosyal adaleti ve sosyal güvenliği sağlamakla ve
              herkes için insan onuruna yaraşır asgari bir yaşam düzeyini gerçekleş-
              tirmekle yükümlü, çalışanlarını koruyan, milli gelirin adalete uygun
              biçimde dağıtılması için gereken önlemleri alan, güçsüzleri güçlüler
              karşısında koruyan devlet olup, "sosyal devlet" niteliği gereğince, çalı-
              şanların emeklilik dönemlerinde yaşlanmalarından dolayı devlet tara-
              fından korunmalarının amaçlandığı anlaşılmaktadır.
                 80. Diğer taraftan konu kapsamında tetkik edilen Yargıtay 10.
              Hukuk Dairesi'nin, E:2010/13093 K:2011/192, E:2010/17270
              K:2011/193 ve E:2010/17022 K:2011/165 sayılı kararlarında, "Dava,
              farklı yaşlılık aylığı alınmasına neden olan mevzuatın, eşitlik ilkesine
              aykırılık nedeniyle Anayasa Mahkemesine başvuru yoluyla iptali sağla-
              narak, iptal sonrasında tahsis tarihinden itibaren geçen süre için geliş-
              me oranlarının yaşlılık aylığına yansıtılması ve fark emekli aylıklarının
              ödenmesine karar verilmesi istemine ilişkindir. Dosyadaki yazılara,
              kararın dayandığı delillerle kanuni gerektirici sebeplere ve özellikle;
              bir davanın dinlenebilmesi (esasa girilebilmesi) için gerekli şartlar ara-
              sında, davacının o davayı açmakta hukuki yararının bulunması, başka
              bir deyişle hukuki korunma ihtiyacının varlığının gerekli olmasına;
              salt ekonomik gerekçeler ileri sürülerek, yasal düzenlemelerin iptali ve
              buradan çıkacak sonuca göre aylıkların yükseltilmesi istemiyle açılan
              davada, yargı önünde dava yoluyla korunması gereken bir hukuki ya-
              rarın bulunmadığı, farklı dönemlerde aylığa hak kazananlar arasında-
              ki farklılıkların, yasa koyucu tarafından oluşturulacak düzenlemelerle
              giderilmesinin mümkün olduğuna ilişkin mahkeme yaklaşımında usul
              ve yasaya aykırılık bulunmamaktadır. " şeklinde hüküm kurulduğu gö-
              rülmektedir.
                 81. Dolayısıyla yaşlılık aylıkları arasında var olan farklılıkların,
              yasa koyucu tarafından yapılacak düzenlemelerle giderilmesi gerekti-
              ği kanaati ile yaşlılık aylığına hak kazanma koşulları ve sağlanan yar-
              dımlardaki farklılıkların, sosyal güvenlik sisteminin aktüeryal denge-
              lerinin de gözetilerek, çalışma hayatı boyunca çalışma ve prim ödeme
              koşullarını eşit düzeyde gerçekleştiren, fakat emekli oldukları tarihin
              farklı olmasından ve aylık hesaplama yöntemlerindeki değişiklikler se-
              bebiyle farklılaşan emekli aylıklarının eşitlenmesi, özellikle 2000 yılı




            316   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322