Page 314 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 314
67. Dolayısıyla, hizmet akdiyle çalışanların, kendi nam ve hesabına
çalışanların, devlet memuru olarak çalışanların, tarımda hizmet ak-
diyle çalışanların ve yine tarımda kendi nam ve hesabına çalışanların,
farklı kanunlara tabi olarak yaşlılık aylıklarının hesaplanması söz ko-
nusudur. Bu durumda da geçmişte farklı sosyal güvenlik kanunlarına
tabi olarak çalışanların hak ve yükümlülükleri arasında norm ve stan-
dart birliğinin sağlanamaması gibi bir sonuç ile karşı karşıya kalın-
maktadır.
68. Bu kapsamda SSK emekli aylıklarının günümüze kadar altı ayrı
sisteme göre hesaplandığı, her bir sistemin aylık bağlama kurallarında
değişiklik meydana getirdiği gibi ayrı emekli grupları oluşmasına ne-
den olduğu, SSK emeklileri yönünden, aylık hesaplama yöntemlerin-
deki değişikliklere göre emeklilerin genel olarak;
• 01/01/1982 öncesi emekliler,
• 01/01/1982 31/12/1987 arası emekliler,
• 1987/Süper emekliler,
• 01/01/1988 31/12/19999 arası emekliler,
• 2000 -2008 arası emekliler,
• 2008 sonrası emekliler,
69. Olmak üzere altı gruba ayrıldığı, emekli aylığı hesaplama yön-
temlerinde yıllar içerisinde yapılan düzenlemelerin, değişik tarihlerde
bağlanan SSK emekli aylıklarının farklılaşmasına neden olduğu anla-
şılmaktadır.
70. Bununla birlikte, zaman içerisinde sosyal güvenlik mevzua-
tında sıkça değişiklik olması nedeniyle farklı aylık bağlama sistemle-
rinden kaynaklanan bir takım mağduriyetlerin olduğu, nimet/külfet
dengesinin tam olarak sağlanamadığı bu nedenle aynı külfete katla-
nan sigortalıların bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumlarının farklı
olması nedeniyle aynı nimetin elde edilemediği, aynı statüdeki emek-
lilere farklı aylıklar bağlandığı, aylıkların bağlanmasında gelişme hızı
endekslerinin dikkate alınmadığından bahisle, aynı süreyle ve eşit
seviyede maaşla çalışanlara eşit emekli aylığının verilmesi veya uzun
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 313