Page 379 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 379
23. Bu durum, sigortalılar açısından sosyal güvenlik primlerinin
zamanında ödenmemesi nedeniyle biriken prim borçlarının muhtelif
dönemlerde gerçekleştirilen yapılandırma kanunları ile yeniden dü-
zenlenmesine ve birikmiş prim borçlarının makul bir sürede ve prim
aslına uygulanacak referans artış oranları ile ödenmesine imkân sağ-
lamıştır.
24. Kamuoyunda “prim affı” olarak da bilinen prim yapılandırma
anlaşmalarının, sigortalılara, söz konusu borçları için makul bir süre-
de ödeme imkânı sunsa da kimi sigortalılar tarafından aksatılan prim
taksitleri nedeniyle bozulduğu bilinmektedir. Bununla birlikte, tak-
sitlendirilen tutarlarını zamanında ödemeyip yapılandırma hüküm-
lerini ihlal edenlere bir takım yasal düzenlemelerle yapılandırmadan
faydalanabilmelerinin devamı olanağı sağlanmıştır. taksit ödemelerini
düzenli şekilde 2007 yılı Şubat ayına kadar devam ettirmiş, 2007 yılı
Şubat ayında ödemesi gereken taksitini ödemeyip, süre gelen aylar-
daki taksitlerini son taksitin ödeneceği ay olan 2009 yılı Mayıs ayına
kadar aksatmadan ödemiştir. Ödemeyi unuttuğu taksitin farkına son
taksiti ödemek için gitmiş olduğu bankada görevlinin yapılandırması-
nın bozulduğu gerekçesiyle ödemesini alamayacağını ifade etmesiyle
varan şikâyetçi, durumu Salihli SGM yetkilileri ile paylaşmış, şikâyet-
çiye, ödemeyi unuttuğu tutar ile son taksitini ödemesi ve akabinde
sistemin yapılandırmasını kabul edebileceği yönünde yapılan yönlen-
dirmelerin de sonuç vermediği anlaşılmıştır.
25. Somut olayda şikâyetçi ...; 05/05/2006 tarihinde 5458 sayılı
Kanuna istinaden ödenmemiş prim borçlarını 36 ay taksitle ödemek
suretiyle yapılandırarak ve ilk ödeme dönemi olan 2006 yılı Haziran
ayından itibaren taksitlerini ödemeye başlamıştır. Şikâyetçi taksit
ödemelerini düzenli şekilde 2007 yılı Şubat ayına kadar devam ettir-
miş, 2007 yılı Şubat ayında ödemesi gereken taksitini ödemeyip, süre
gelen aylardaki taksitlerini son taksitin ödeneceği ay olan 2009 yılı
Mayıs ayına kadar aksatmadan ödemiştir. Ödemeyi unuttuğu taksitin
farkına son taksiti ödemek için gitmiş olduğu bankada görevlinin yapı-
landırmasının bozulduğu gerekçesiyle ödemesini alamayacağını ifade
etmesiyle varan şikâyetçi, durumu Salihli SGM yetkilileri ile paylaş-
mış, şikâyetçiye, ödemeyi unuttuğu tutar ile son taksitini ödemesi ve
akabinde sistemin yapılandırmasını kabul edebileceği yönünde yapı-
lan yönlendirmelerin de sonuç vermediği anlaşılmıştır.
378 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU