Page 661 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 661
tescil olunduktan sonra yurt dışına giden ve tekrar Türkiye’ye
dönüşte Bağ Kur sigortalısı olarak tescil olunan ve 3201 sayı-
lı Kanun borçlanmasında bulunanlar için intibak esaslarının
belirlenmiş olduğu anlaşılmakla birlikte, daha önce yurtdışın-
da çalışıp, Türkiye’ye döndükten sonra Kurum sigortalısı olan
sigortalılar için bir düzenleme bulunmadığı gibi bu durumda
bulunan sigortalıların basamak intibakına engel herhangi bir
hükmün de olmadığı kanunun gerçekçi yorumu ile kanun ru-
hundan ve Yargıtay içtihatlarıyla anlaşılmıştır.
26) Nitekim, 17 ila 20 numaralı paragraflarda yer alan Yargıtay
kararlarında, şikayetçinin somut durumuyla benzerlik gösteren yani
daha önce yurtdışında çalışıp, Türkiye’ye döndükten sonra Kurum
sigortalısı olan sigortalılar için bir düzenleme olmadığı, bu durumda
bulunan sigortalıların basamak intibakına engel herhangi bir hükmün
de bulunmadığı, basamak intibakının genel hükümlere göre yapılması
gerektiği tespitlerinde bulunulmuştur.
Kaldı ki idarenin, 24 numaralı paragrafta yer verilen açıklamasın-
da ayrıntılarına yer verildiği üzere, Bağ Kur tescil tarihi öncesine
rastlayan yurtdışı sürelerini hizmet olarak değerlendirirken
basamak intibakında dikkate almaması kendi içinde bir çelişki
de yaratmaktadır.
27) Söz konusu Yargıtay kararları doğrultusunda; sigortalının 1479
sayılı Kanun kapsamında 13/05/2004 tarihli tescile tabi 1441 gün-
lük sigortalılığından önce yurtdışında geçen ve borçlanmak suretiyle
hizmet süresine dahil edilen 16 yıl 5760 günün 1479 sayılı Kanun’un
(4956 sayılı Kanun ile değişik) 51 inci maddesinin ikinci fıkrasına
göre, diğer sosyal güvenlik kuruluşlarında geçirdiği süre gibi dikkate
alınarak, aynı Kanun’un 52 nci maddesinde öngörülen basamak yük-
seltme esasları çerçevesinde intibakının gerçekleştirilerek yaşlılık aylı-
ğının yeniden hesaplanması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
D. İnsan Hakları Açısından Değerlendirme
28) Anayasamızın 35. maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
hip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
si’nin mülkiyet hakkını düzenleyen
660 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU