Page 166 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 166
teşkil edilmiştir.”, 17/c maddesinde “ Muvazzaflık hizmetini yapmak-
ta olan yedek subaylar Kurumun geçici üyeleridir.” denmektedir. Ku-
rumun gelirleri başlıklı 18/a maddesinde belirtildiği şekliyle tespit
edilecek matrah üzerinden yedek subaylar için % 5 oranında kesinti
yapılacağı, 21. maddesinde, sistemde bulunan üyelerin, sisteme giriş-
lerinden itibaren üç yıl geçtikten sonra rezervlerini alarak ayrılabil-
melerinin mümkün olduğu ve 23. maddesinde de geçici üyelere hiçbir
aidat iadesi yapılmayacağı hüküm altına alınmıştır.
Sonuç olarak, OYAK tarafından yedek subaylara, hizmetlerini ta-
mamladıktan sonra aidat iadesi yapılmaması uygulamasının, 205 Sa-
yılı OYAK Kanunu hükümlerine uygun olarak gerçekleştirildiği ve bu
kapsamda hukuka aykırılık bulunmadığı tespit edilmiştir.
b) Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlendirme
12) OYAK tarafından Kurumumuza gönderilen 13/08/2013 tarih
ve 6710/2013 sayılı yazıda;
“...1961 tarihli 205 sayılı Kanun’un hazırlık aşamasındaki çalışmaların
yer aldığı tutanaklardan anlaşıldığı üzere, yedek subaylar karşılaşabilecek
leri riskler açısından muvazzaf subaylar gibi düşünülmüş, kendilerinin de
görev yaptıkları süre içerisinde, sebebine bakılmaksızın, ölüm ve maluliyet
durumlarına karşı bir sigorta kapsamında olmaları gerektiği değerlendiril
miştir.
205 sayılı Kanun’un 18’inci maddesi çerçevesinde hesaplanan matrah
lar üzerinden yedek subayların maaşlarından görev süreleri ile sınırlı olmak
kaydıyla yapılan %5 kesintiler (ki bu oran uygulamada bir yedek subayın
eline geçen maaşın %2.5’i mertebesindedir) en açık ifadesiyle, sigortacılık
mantığı kapsamında ölüm ve maluliyet hallerinde kendilerine yapılacak
yardımların karşılığında alınan riziko primidir. Bu primler, görev süresinin
bitiminde 205 sayılı Kanunun 23 ‘üncü maddesindeki açık hüküm nedeniy
le ve tabiidir ki, diğer herhangi bir sigorta uygulamasında da olduğu gibi,
muhtemel risk gerçekleşmedi diye, iade edilmemektedir.
Bilindiği gibi sigortacılık işlemlerinde tahsil edilen prim, riskin gerçek
leşmesi durumunda fiilen yapılan ödemeden çok daha azdır. Muhtemel
risklerin ve ödemelerin karşılığı olarak tahsil edilen primlerin, risk gerçek
leşmedi diye ilgili kişilere iadeleri, fiilen yapılan ödemelerin karşılıklarının
sigorta kapsamında korunmuş kişilerden değil, mevcut/kalan üyelere ait
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 165