Page 166 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 166

teşkil edilmiştir.”, 17/c maddesinde “ Muvazzaflık hizmetini yapmak-
            ta olan yedek subaylar Kurumun geçici üyeleridir.” denmektedir. Ku-
            rumun gelirleri başlıklı 18/a maddesinde belirtildiği şekliyle tespit
            edilecek matrah üzerinden yedek subaylar için % 5 oranında kesinti
            yapılacağı, 21. maddesinde, sistemde bulunan üyelerin, sisteme giriş-
            lerinden itibaren üç yıl geçtikten sonra rezervlerini alarak ayrılabil-
            melerinin mümkün olduğu ve 23. maddesinde de geçici üyelere hiçbir
            aidat iadesi yapılmayacağı hüküm altına alınmıştır.

               Sonuç olarak, OYAK tarafından yedek subaylara, hizmetlerini ta-
            mamladıktan sonra aidat iadesi yapılmaması uygulamasının, 205 Sa-
            yılı OYAK Kanunu hükümlerine uygun olarak gerçekleştirildiği ve bu
            kapsamda hukuka aykırılık bulunmadığı tespit edilmiştir.

               b) Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlendirme
               12) OYAK tarafından Kurumumuza gönderilen 13/08/2013 tarih
            ve 6710/2013 sayılı yazıda;
               “...1961 tarihli 205 sayılı Kanun’un hazırlık aşamasındaki çalışmaların
            yer aldığı tutanaklardan anlaşıldığı üzere, yedek subaylar karşılaşabilecek­
            leri riskler açısından muvazzaf subaylar gibi düşünülmüş, kendilerinin de
            görev yaptıkları süre içerisinde, sebebine bakılmaksızın, ölüm ve maluliyet
            durumlarına karşı bir sigorta kapsamında olmaları gerektiği değerlendiril­
            miştir.
               205 sayılı Kanun’un 18’inci maddesi çerçevesinde hesaplanan matrah­
            lar üzerinden yedek subayların maaşlarından görev süreleri ile sınırlı olmak
            kaydıyla yapılan %5 kesintiler (ki bu oran uygulamada bir yedek subayın
            eline geçen maaşın %2.5’i mertebesindedir) en açık ifadesiyle, sigortacılık
            mantığı kapsamında ölüm ve maluliyet hallerinde kendilerine yapılacak
            yardımların karşılığında alınan riziko primidir. Bu primler, görev süresinin
            bitiminde 205 sayılı Kanunun 23 ‘üncü maddesindeki açık hüküm nedeniy­
            le ve tabiidir ki, diğer herhangi bir sigorta uygulamasında da olduğu gibi,
            muhtemel risk gerçekleşmedi diye, iade edilmemektedir.
               Bilindiği gibi sigortacılık işlemlerinde tahsil edilen prim, riskin gerçek­
            leşmesi durumunda fiilen yapılan ödemeden çok daha azdır. Muhtemel
            risklerin ve ödemelerin karşılığı olarak tahsil edilen primlerin, risk gerçek­
            leşmedi diye ilgili kişilere iadeleri, fiilen yapılan ödemelerin karşılıklarının
            sigorta kapsamında korunmuş kişilerden değil, mevcut/kalan üyelere ait




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  165
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171