Page 168 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 168

ölüm ve sakatlık olmak üzere pek çok riski içermesi dolayısıyla, yedek
            subayların askerlik hizmetlerini ifası süresince OYAK’ın zorunlu geçici
            üyesi olmaları ve riziko primi adı altında maaşlarından kesinti yapıl-
            ması hususunda hakkaniyete bir aykırılık gözlenmemiştir.

               16) Bununla birlikte, OYAK tarafından Kurumumuza gönderilen
            13/08/2013 tarih ve 6710/2013 sayılı yazıda yer alan, 2003 -2012 yıl-
            ları itibarıyla, yılda kaç kişiye, ne kadar tutarda ölüm veya maluliyet
            yardımı yapıldığını gösteren tabloda, toplamda en az 5, en fazla 14 ki-
            şiye ölüm ve maluliyet yardımı yapıldığı, Milli Savunma Bakanlığı’nın
            07/11/2013 tarih ve 22169 sayılı yazı ekinde Kurumumuza gönderi-
            len 01.01.2003 -30.09.2013 yılları itibarıyla yılda ne kadar yedek su-
            bayın görev yaptığını gösteren EK A Tabloda ise, 2003 -2013 yılları baz
            alındığında en az 6.261 en fazla ise 16.926 yedek subayın görev yaptığı
            görülmektedir. 2003 -2013 yıllarında görevde bulunan yedek subayla-
            rın sayısı göz önüne alındığında, OYAK tarafından yedek subaylara yö-
            nelik yapılan yardımların sayısının çok cüz’i bir miktarda kaldığı, ölüm
            veya maluliyet yardımı yapılan yedek subayların haricinde, herhangi
            bir ölüm veya maluliyet durumu oluşmadan görev sürelerinin bitmesi
            durumunda yedek subaylardan yapılan kesintilerin iadesinin yapılma-
            dığı ve bu kesintilerin OYAK’a gelir olarak kaldığı görülmektedir.
               17) Nitekim OYAK’ın resmi web sitesinde yer verdiği “TBMM Di-
            lekçe Alt Komisyonu tarafından hazırlanan raporla ilgili bir kısım med-
            yada yer alan konulara ilişkin açıklamalar…” başlıklı ve 13/05/2013
            tarihli bilgi notunda, “OYAK’ın Daimi ve Geçici (Yedek Subaylar) Üye-
            leri” başlığı altında, “Kuruluş çalışmaları sırasında yapılan aktüeryal
            hesaplar doğrultusunda muvazzaf daimi üyelerin maaşlarından kesi-
            len %10 üyelik aidatının %7,75’i riziko primi olarak ölüm ve maluliyet
            yardımlarına, %89.6333’ü tasarruf primi olarak emeklilik yardımına,
            geriye kalan %2,6167’si de masraf primi olarak yönetim giderlerine
            ayrılmış, geçici üyeler (yedek subaylar) için herhangi bir prim ayrımı
            yapılmamış, kesilen %5 aidatın tamamının riziko primi olarak ölüm
            ve maluliyet yardımlarının karşılığını oluşturduğu kabul edilmiştir.”
            şeklinde yapılan açıklama kapsamında, yedek subaylar için kesilen %
            5’lik aidatın tamamının da riziko primi olarak değerlendirilmesinin
            dolayısıyla ölüm ve maluliyet durumlarından birinin gerçekleşme-
            mesi durumunda yatırılan bu aidatın hiçbir şekilde geri dönüşünün
            olmamasının hakkaniyete uygun olmadığı değerlendirilmektedir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  167
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173