Page 167 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 167

birikimlerden karşılanması anlamına gelecektir. Bu da faydadan yararla­
              nan ile maliyeti yüklenen kişilerin farklı olmasına, yani bir adaletsizliğe yol
              açacaktır...” denilmektedir.
                 13)  OYAK tarafından, mensuplarına uygulanan sistemin, Devle-
              tin sağlamış olduğu zorunlu sosyal güvenlik sisteminin dışında ek bir
              sosyal güvenlik imkanı sağlayan bir sistem olduğu, yedek subayların
              görev süreleri dahilinde ölmeleri veya yaralanmaları halinde kendile-
              rine ölüm ve maluliyet yardımı yapıldığı, ölüm veya yaralanma gibi bir
              durum söz konusu olmadan görev sürelerinin sona ermesi neticesinde
              OYAK Kanunu’nun 23. maddesine göre kendilerine hiçbir aidat iadesi
              yapılmaması uygulamasının hakkaniyete aykırı olduğu düşünülmek-
              tedir.

                 14) Asker Yüksek İdare Mahkemesi’nin 15 Eylül 2011 tarihli ve E.
              2011/1818 ve K. 2011/1822 sayılı kararında, Anayasanın “Cumhuri-
              yetin Nitelikleri” başlığını taşıyan 2. maddesinde Türkiye Cumhuriye-
              tinin bir “sosyal hukuk devleti “ olduğu, 60. maddesinde herkesin sos-
              yal güvenlik hakkına sahip olduğu ve Devletin bu güvenliği sağlayacak
              gerekli tedbirleri alacağı ve teşkilat kuracağı hükümlerine yer verildiği,
              Ordu Yardımlaşma Kurumu’nun Anayasanın belirtilen bu hükümleri
              doğrultusunda 03 Ocak 1961 tarih ve 205 sayılı Ordu Yardımlaşma
              Kurumu Kanunu ile söz konusu Kanunun 1 inci maddesinde kanun-
              da yazılan sosyal yardımları sağlamak maksadıyla kurulan, hususi
              hükümlerine tabi, mali ve idari bakımdan özerk tüzel kişiliği haiz bir
              kuruluş olduğu belirtilmiştir. Uyuşmazlık Mahkemesinin 06/03/1978
              gün ve E.1978/2,  K.1978/8 sayılı kararında “...Bundan başka Ordu
              Yardımlaşma Kurumu, Anayasanın 48 nci maddesinde belirtilen dev-
              letin ödevi olarak, yasa ile kurulmuş bir sosyal yardım teşkilatıdır,
              09/07/1998 tarihli ve E.1998/2, K.1998/4 kararında, “Gerek teşkilat
              yapısı ve organlarının oluşumu ve gerekse Yasa ile verilen kamusal yet-
              kiler, usul ve ayrıcalıklar göz önüne alındığında OYAK’ın bir “kamu ku-
              rumu” olduğunda; görevi ve hizmet verdiği konuların “kamusal” amaç
              taşıdığında kuşkuya yer bulunmamaktadır.” denilmektedir.
                 15) OYAK’ın kamu kuruluşu niteliğini haiz olması, askerlik hizme-
              tinin Anayasanın “V. Vatan hizmeti” başlıklı 72. maddesinde, “Vatan
              hizmeti, her Türkün hakkı ve ödevidir.” şeklinde düzenlenmesi ve as-
              kerlik ödevinin kamusal bir ödev olması ve bu hizmetin ifasının başta





            166   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172