Page 167 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 167
birikimlerden karşılanması anlamına gelecektir. Bu da faydadan yararla
nan ile maliyeti yüklenen kişilerin farklı olmasına, yani bir adaletsizliğe yol
açacaktır...” denilmektedir.
13) OYAK tarafından, mensuplarına uygulanan sistemin, Devle-
tin sağlamış olduğu zorunlu sosyal güvenlik sisteminin dışında ek bir
sosyal güvenlik imkanı sağlayan bir sistem olduğu, yedek subayların
görev süreleri dahilinde ölmeleri veya yaralanmaları halinde kendile-
rine ölüm ve maluliyet yardımı yapıldığı, ölüm veya yaralanma gibi bir
durum söz konusu olmadan görev sürelerinin sona ermesi neticesinde
OYAK Kanunu’nun 23. maddesine göre kendilerine hiçbir aidat iadesi
yapılmaması uygulamasının hakkaniyete aykırı olduğu düşünülmek-
tedir.
14) Asker Yüksek İdare Mahkemesi’nin 15 Eylül 2011 tarihli ve E.
2011/1818 ve K. 2011/1822 sayılı kararında, Anayasanın “Cumhuri-
yetin Nitelikleri” başlığını taşıyan 2. maddesinde Türkiye Cumhuriye-
tinin bir “sosyal hukuk devleti “ olduğu, 60. maddesinde herkesin sos-
yal güvenlik hakkına sahip olduğu ve Devletin bu güvenliği sağlayacak
gerekli tedbirleri alacağı ve teşkilat kuracağı hükümlerine yer verildiği,
Ordu Yardımlaşma Kurumu’nun Anayasanın belirtilen bu hükümleri
doğrultusunda 03 Ocak 1961 tarih ve 205 sayılı Ordu Yardımlaşma
Kurumu Kanunu ile söz konusu Kanunun 1 inci maddesinde kanun-
da yazılan sosyal yardımları sağlamak maksadıyla kurulan, hususi
hükümlerine tabi, mali ve idari bakımdan özerk tüzel kişiliği haiz bir
kuruluş olduğu belirtilmiştir. Uyuşmazlık Mahkemesinin 06/03/1978
gün ve E.1978/2, K.1978/8 sayılı kararında “...Bundan başka Ordu
Yardımlaşma Kurumu, Anayasanın 48 nci maddesinde belirtilen dev-
letin ödevi olarak, yasa ile kurulmuş bir sosyal yardım teşkilatıdır,
09/07/1998 tarihli ve E.1998/2, K.1998/4 kararında, “Gerek teşkilat
yapısı ve organlarının oluşumu ve gerekse Yasa ile verilen kamusal yet-
kiler, usul ve ayrıcalıklar göz önüne alındığında OYAK’ın bir “kamu ku-
rumu” olduğunda; görevi ve hizmet verdiği konuların “kamusal” amaç
taşıdığında kuşkuya yer bulunmamaktadır.” denilmektedir.
15) OYAK’ın kamu kuruluşu niteliğini haiz olması, askerlik hizme-
tinin Anayasanın “V. Vatan hizmeti” başlıklı 72. maddesinde, “Vatan
hizmeti, her Türkün hakkı ve ödevidir.” şeklinde düzenlenmesi ve as-
kerlik ödevinin kamusal bir ödev olması ve bu hizmetin ifasının başta
166 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU