Page 169 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 169

Nitekim daimi üyelerin maaşlarından kesilen %10 üyelik aidatının
              %7,75’lik kısmı riziko primi olarak ölüm ve maluliyet yardımına ayrı-
              lırken bu oran yeterli olarak değerlendirilmiş ve %10 üyelik aidatının
              %89.6333’ü tasarruf primi olarak ayrılarak bu miktarın kişilere nema-
              sıyla geri dönüşü olanağı sağlanmıştır. Geçici üyelerden kesilen %5’lik
              oranın tamamı riziko primi olarak ayrılmakla birlikte 4/8 ve 6 no.lu
              paragraflarda yer verilen tablolarda sunulan veriler ışığında toplanan
              prim miktarının ancak çok küçük bir kısmının ölüm ve maluliyet yar-
              dımı olarak dağıtıldığı ortaya çıkmaktadır ki, bu husus açıkça hakkani-
              yete ve iyi yönetim ilkelerine aykırılık teşkil etmektedir.

                 18) Yukarıdaki tüm bu değerlendirmeler ışığında, OYAK tarafından
              205 Sayılı OYAK Kanunu hükümlerine göre mensuplarına sunulan ve
              devletin tanımış olduğu sosyal güvenlik sisteminden ayrı ikinci bir
              sosyal güvenlik sistemi kuran uygulamada, yedek subayların zorunlu
              bir şekilde, sisteme dahil edilmesinin ve maaşlarından bu doğrultuda
              bir kesinti yapılması uygulamasının 2709 sayılı Anayasanın, devlete
              sosyal güvenliği sağlayacak gerekli tedbirleri almasını emreden 60.
              maddesi uyarınca ve askerlik hizmetinin ölüm ve maluliyet gibi yük-
              sek riskli bir niteliği haiz olması dolayısıyla makul ve yerinde olduğu
              değerlendirilmekle birlikte, yedek subaylık süresinin yasalarla belirli
              bir süreyle öngörülmüş olması ve OYAK Kanunu 21. maddesi uyarınca
              sistemde bulunan üyelerin, sisteme girişlerinden itibaren üç yıl geçtik-
              ten sonra ancak rezervlerini alarak ayrılabilmelerinin mümkün olması
              ve 23. maddesinin geçici üyelere hiçbir aidat iadesi yapılmayacağını
              düzenleyen amir hükmünü içermesi ve toplanan primin çok cüz’i bir
              miktarının ölüm ve maluliyet yardımı olarak dağıtılması unsurları bir
              arada değerlendirildiğinde, yedek subayların maaşından kesilen %5lik
              aidatın tamamının riziko primi olarak ayrılmasının hakkaniyete ve iyi
              yönetim ilkelerine aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılmıştır.

                 IV. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL
                 MEVZUAT

                 I .Dava Açma Süresinin Yeniden Başlaması
                 19) 14/6/2012 tarihli ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Ka-
              nununun 21 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, bu tavsiye kararı
              üzerine otuz gün içinde herhangi bir işlem tesis edilmez veya eylemde





            168   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174