Page 288 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 288
olan 11/09/2014 tarihine göre sonuçlandırılacağı, söz konusu 3 aylık
süreden sonra müracaat edenlerin taleplerinde ise talep tarihinin esas
alınacağının düzenlendiği görülmektedir.
28. 22-25 numaralı paragraflarda ayrıntılı olarak açıklandı-
ğı üzere, şikayetçinin Genelgede öngörülen 3 aylık süre içinde
idareye başvurduğu hususunda şüphe bulunmamaktadır. Kal-
dı ki şikayetçinin süresinde başvurmadığı kabul edilse dahi il-
gili Kanun maddesinde düzenlenmeyen sürenin Genelge ile 3
ay olarak hakkın kullanımını sınırlayıcı nitelikte düzenliyor
olması yasanın getiriliş amacına aykırı olduğu gibi öngörüle-
bilirlik ve hukuki güvenlik olarak tanımlanan hukukun genel
ilkelerine de aykırılık teşkil etmektedir.
29. Öte yandan şikayetçinin sigortalılığının 18/12/2013’ten
itibaren kabulü yönündeki başvurusuna gelince; gerek 3201 sa-
yılı Kanunun “Davalardan vazgeçenlerin işlemleri” başlıklı 8. maddesi
amir hükmü ve Genelgede 11/09/2014 tarihinden önce Kurum aleyhi-
ne dava açıldıysa ve henüz sonuçlanmamışsa sigortalının davasından
vazgeçtiğini gösterir bir belge getirmesi halinde sigortalının reddedi-
len ilk talep tarihi esas alınarak borçlanma miktarının tespit edileceği
yönünde var olan düzenleme, gerekse de idarenin 9.4. numaralı pa-
ragraftaki açıklamaları karşısında şikayetçinin talebinin reddinin
hukuka ve hakkaniyete uygun olduğu değerlendirilmiştir.
30. 3201 sayılı Kanunda yapılan değişiklikten yararlanma
noktasında Genelge ile konulan 3 aylık başvuru süresinin Ana-
yasamızın 2 nci maddesinde ifade bulan devletimizin sosyal
bir hukuk devleti olduğu anlayışına, yine Anayasamızın sosyal
güvenlik hakkını düzenleyen 60 ıncı maddesindeki herkesin
sosyal güvenlik hakkına sahip olduğu ve devletin bu güvenli-
ği sağlayacak gerekli tedbirleri alacağı yönündeki amir hükmü
ile 3201 sayılı Kanunda yapılan değişiklik ile amaçlanan hedefe
aykırı olduğu kanaati ve sonucuna varılmıştır.
Öte yandan, önceki paragraflarda açıklandığı üzere şika-
yetçinin genelgede yazılı 3 aylık süre içinde başvurduğu tespit
edilmekle, yukarıdan beri açıklananlar ve dosyasında mevcut
bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; şikayet başvuru-
cusunun yurtdışı hizmet borçlanması talebinin yasal ve yerinde
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 287