Page 476 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 476

39. Prim ödeme gün sayısı veya diğer bir ifade ile fiili çalışılan gün
            sayısı  kavramları ise sigortalılık  süresi  kavramından  farklıdır. Prim
            ödeme gün sayısı sigortalı yararına, sigortalılık süresi içinde, eylemli
            biçimde günlük kazançları üzerinden ödenen primli günler toplamıdır.

               Prim ödeme gün sayısı; malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarına tabi
            olarak geçen sürelere ait gün sayısını ifade etmekte olup, sigortalıların
            günlük kazançlarının hesabında esas tutulan gün sayıları, aynı zaman-
            da bunların prim ödeme gün sayılarını göstermektedir.
               40. Mülga 506 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesinin son fıkrasının
            metnine bakıldığında, fiilen çalışılmış güne eklenecek itibari hizmet
            günü sayısından bahsedilmişse de, madde metni ilk fıkrada bahsedi-
            len itibari hizmet süresinin gün olarak nasıl hesap edileceğine ilişkin
            yöntemi anlatmaya yönelik olup, bu aşamada (Çalışılan gün sayısı x
            0,25) formülünün uygulanacağını düzenlemektedir. Yoksa, daha önce
            sigortalılık süresine eklenmesini öngördüğü itibari hizmet gününün,
            bir de prim ödeme gün sayısına eklenmesini düzenler şekilde kaleme
            alınmamıştır. Kaldı ki, itibari hizmet süresi, maddede sayılan ağır ve
            yıpratıcı işlerde geçirilen sürelerin belli bir oranda karşılığı olarak veri-
            len farazi bir hizmet süresi olup, maddede sayılan ağır ve yıpratıcı işler
            dışında başka işlerde geçen veya boşta kalınan diğer tüm sigortalılık
            süresine karşılık verilen bir süre değildir. Bu nedenle, kapsamdaki ağır
            ve yıpratıcı işlerde geçen çalışma günlerinin dörtte birinin tüm sigor-
            talılık süresine eklenmesi öngörülmüştür.
               41. Mülga 506 sayılı Kanuna söz konusu ek 5 inci maddenin eklen-
            mesini öngören 2098 sayılı Kanunun genel gerekçesinde, basın mesle-
            ğinde fikren veya bedenen çalışan işçilerin çoğunun çok ağır ve yıpra-
            tıcı şartlar altında olduğu, yapılan araştırmada basın mesleğinde çalı-
            şanların yaş ortalamasının 44 yıl 8 ay olduğu, tespit edilen merhum 80
            basın mensubundan 60 yaşına kadar yaşayabilmiş olan sadece 4 kişi
            olduğu, geriye kalanların yarısının 25 ila 40 yaş arasında vefat etmiş
            bulunduğu dile getirilmiş; Kanunun mecliste görüşülmesi sırasında da
            en az emekliye sahip olan kesimin gazeteci kesimi olduğundan, basın
            mesleği içerisi, e belli yaşa kadar çalışabilip kanuni emeklilik hakkını
            doldurduktan sonra emekli sıfatını alabilecek kişi  sayısının bir hay-
            li az olduğundan, birçoğunun hayatın belli kademelerini aşamayarak
            hayatı terk ettiklerinden bahsedildiği; dolayısıyla ek 5 inci madde ile





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  475
   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481