Page 219 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 219
konularında da bir eksiklik bulunmadığından hareketle şikâyetin in-
celeme ve araştırmasına engel bir hususun bulunmadığı tespit edil-
miştir.
II. OLAY VE OLGULAR
A. Şikâyetçinin Konu Hakkındaki Açıklamaları ve İddiaları
3. ... 24/02/2015 tarihinde Kurumumuza yapmış olduğu şikayet
başvurusunda;
3.1. Mülga 506 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesine göre askerlik
borçlanması priminin prime esas günlük kazancın malullük, yaşlılık
ve ölüm sigorta primlerinin % 9 sigortalı ve % 11 işveren hisselerinin
toplamı olan % 20 üzerinden hesaplanmasının öngörüldüğünü ancak
5510 sayılı Yasanın 41 inci maddesiyle, malullük, yaşlılık ve ölüm si-
gortalarının primleri toplamı olan %20 oranının
%12 genel sağlık sigortası primi eklenerek askerlik borçlanmasına
esas prim oranının % 32’ye yükseltildiğini,
3.2. 506 sayılı Yasanın 73 üncü maddesinde; İş kazaları ve meslek
hastalıkları, hastalık, analık ve malullük yaşlılık ve ölüm sigortaları
olarak belirlenmiş iken, 5510 sayılı yasa ile bu kolların temel olarak
malullük, yaşlılık, ölüm ve genel sağlık sigortası olarak düzenlendiğini,
3.3. Nitekim Kurum gelirlerinin bu sigorta kollarına göre fonlara
ayrılmış olup gelirlerin ayrı hesaplarda tutulduğunu,
3.4. Bu doğrultuda gerek askerlik borçlanması gerekse 5510 sayılı
Yasanın 41 nci maddesine göre yapılan tüm borçlanmalarda, SGK’nın
geçmişe yönelik sağlık hizmeti vermesinin mümkün olmayacağı, veril-
mesi mümkün olmayan bir hizmet için sigortalılardan %12 oranında
genel sağlık sigortası primi tahsil edilmesinin sigorta kolları esası ve
nimet-külfet dengesine aykırı düştüğünü,
3.5. Açıkladığı nedenlerle; 5510 sayılı Yasanın 41 inci maddesinin
birinci fıkrasının b) bendine göre yapmış olduğu askerlik borçlanma-
sına esas prim tutarının % 20 oranı üzerinden tahakkuk ettirilmesi
gerektiğini,
İfade etmiştir.
218 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU