Page 226 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 226
27. Sigortalıların borçlanabilecekleri süreler 5510 sayılı Kanunun
41 inci maddesinde belirtilmiştir. Bunlardan biri olan askerlik borç-
lanması, sigortalıların isteklerine bağlı olarak askerlikteki hizmet sü-
relerinin prim ödeme gün sayılarına ve hizmet sürelerine eklenmesini
ifade etmektedir.
28. Mülga 506 sayılı Kanundaki ilk şekliyle askerlik borçlanmasın-
da, sigorta kolu ayrımı yapılmaksızın sigortalıların primlerini ödeme
olgusuna vurgu yapılmış (11 ve 12 nci paragraflar), 1981 yılında ya-
pılan yasal değişiklik ile de borçlanılan sürelerin maluliyet, yaşlılık ve
ölüm sigortası primleri esas alınarak tahakkuku benimsenmiştir (13,
14, 15 ve 17 nci paragraflar).
29. 506 sayılı Kanunda uzun vadeli sigorta kolları yönünden (ma-
lullük, yaşlılık, ölüm) borçlanma prim oranı % 20 olarak zikredilmiş
olup askerlik borçlanmaları uzun vadeli sigorta kolları prim oranı üze-
rinden tahakkuk ettirilmiştir. Bu uygulama 5510 sayılı yasanın 41 inci
maddesinin yürürlük tarihi olan 01/10/2008 tarihine kadar devam
etmiştir.
30. 5510 sayılı Kanunla borçlanmanın kapsamı ve hesabında yeni
bir uygulamaya gidilerek borçlanma tutarının tespitinde günlük pri-
me esas kazancın alt ve üst sınırları arasında kalmak kaydıyla belirle-
necek kazancın % 32 si üzerinden borçlanma yapılacağı ifade edilmiş
(19 uncu paragraf) ve borçlanılan sürelerin uzun vadeli sigorta kolları
ile genel sağlık sigortası bakımından değerlendirileceğine vurgu yapıl-
mıştır (20 nci paragraf).
31. Mezkur kanunun “Geçiş Hükümleri” başlıklı Geçici 7 nci mad-
desinde; Kanunun ilgili maddesinin yürürlük tarihinden önceki sü-
relerin, yürürlük tarihinden sonra borçlanılması durumunda 5510
sayılı Kanunun 41 inci maddesinin uygulanacağına dikkat çekilerek
01/10/2008 tarihinden itibaren geçmiş döneme ait olsa bile yapılacak
borçlanmalarda yeni kanun hükümlerinin geçerli olacağı zikredilmiş-
tir (23 üncü paragraf).
32. Yasama yetkisinin genelliği, kanunla düzenleme alanının konu
itibariyle sınırlandırılmamış olduğunu, Anayasa’ya aykırı olmamak
şartıyla her konunun kanunla düzenlenebileceğini ifade eder. Anaya-
sa’da belirtilen istisnalar dışında yasama organı istediği alanda ve iste-
diği içerikte kanun çıkarabilir. Ancak, çıkarılan kanunların içeriğinin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 225