Page 563 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 563
yaptığı KKTC’de vazife malulü olmadığı, 5434 sayılı Kanun kapsa-
mında iştirakçi olmadığı ve bu kapsamda sosyal güvenlik sistemi-
ne kesenek vermek gibi bir yükümlülüğe tabi olmadığı, şikayetçinin
bahsettiği askerlik görevinin Anayasa’dan kaynaklanan zorunlu asker-
lik hizmetinden kaynaklandığı, dolayısıyla şikayetçinin bu hükümler
kapsamında olmadığı değerlendirildiğinden, SGK tarafından itibari
hizmet süresinin verilmesine ilişkin talebin reddedilmesinde hukuka
aykırılık bulunmadığı anlaşılmaktadır.
16. Şikayetçinin başvurusunda yer alan, KKTC’de görev yapan as-
keri personelin görev yaptığı sürenin iki katı sigortalılığa sayılır iken,
kendisi için bu sürenin on beş ay olarak hesaplandığından bahisle ay-
rımcılığa maruz kaldığı iddiasına karşılık yapılan değerlendirmede;
16.1. Hiç şüphesiz yasamanın genelliği ilkesi uyarınca, kanun koyu-
cunun Anayasa’da düzenlenmeyen bir konuyu öngörülebilir ve uygu-
lanabilir şekilde kanunla düzenlemesi ve bunu ne şekilde yapacağı ko-
nusunda tercihte bulunması kanun koyucunun kendi takdirinde olan
bir husustur. Anayasa Mahkemesi kararlarında da Kanun koyucunun,
kendisine tanınan takdir yetkisini anayasal sınırlar içinde kullanarak,
adalet, hakkaniyet ve kamu yararı ölçütlerini göz önünde tutarak çe-
şitli düzenlemeler yapabileceği ve keyfi davranamayacağı ifade edil-
mektedir.
16.2 Anayasamızın 10 uncu maddesinde herkesin dil, ırk, renk,
cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebepler-
le ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşit olduğu belirtildikten son-
ra, Devlet organları ve idare makamlarının bütün işlemlerinde kanun
önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorunda olduğu
vurgulanmıştır.
16.3. Literatürde eşitlik kavramı, biri mutlak diğeri nispi olmak
üzere iki değişik anlamda şekillenmiştir. Mutlak eşitlik kavramı ile ka-
nunların herkese eşit uygulanması, kişilerin kişisel ve özel durumla-
rına bakılmaması kastedilmekte; bu kapsamda Anayasa’nın 10 uncu
maddesinde sayılan dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç,
din, mezhep ve benzeri sebeplerle hiç kimsenin ayrım gözetilmeksizin
eşit muamele göreceği kabul edilmektedir.
16.4. Buna karşılık nispi eşitlik kavramı ile aynı durumda bulunan
kişilerin aynı işleme, farklı durumda bulunan kişilerin ise farklı
562 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU