Page 14 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 14

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Denetçiliği Kurumu şikâyet alıp, idare ile ilgili   savaşında yenilip, Osmanlı’ya sığınmasından
               denetimlerine başlamıştır. Gerek Anayasadaki    sonra, İsveç’te yolsuzluğun, rüşvetin, kötü ida-
               düzenlemeye bakıldığında, idarenin işleyişi ile   renin ortaya çıkması ile birlikte acaba “Osmanlı
               ilgili şikâyetleri incelemek üzere kurulduğu söy-  Devleti  bu  gibi  sorunları  nasıl  çözüyor?”  diye
               leniyor, yine 6328 sayılı kanunun 1. maddesin-  araştırıp, hassaten de Dîvân-ı Hümayun’u esas
               de, kamu hizmetlerinin işlemesinde bağımsız     alarak ortaya çıkardığı “Emirname” ile kurul-
               ve etkin bir şikâyet mekanizması oluşturmak     muş, ardından, özellikle II. Dünya Savaşından
               sureti ile idarenin her türlü eylem ve işlemleri   sonra Avrupa’da insan hakları ve iyi yönetimle
               ile tutum ve davranışlarını insan haklarına da-  ilgili çalışmalarda, bütün Avrupa’da ve dünyada
               yalı adalet anlayışı içerisinde, hukuka ve hakka-  yaygınlaşmıştır. Türkiye  “Avrupa  Birliği Mük-
               niyete uygunluk açısından araştırır, inceler ve   tesebatına Uyum” programında 2012 yılında
               tavsiye kararı verir deniyor.                   bunu  yasalaştırmış  yani  değerli  arkadaşlarım,
                                                               kıymetli katılımcılar, biz kendi medeniyetimi-
               Bu kanun metnini şunun için okudum; belki di-   zin mahsulü olan bir kurumu 300 yıl önce kay-
               ğer denetim kurumlarından farklı olarak, Kamu
                                                               betmişiz, 300 yıl sonra yeniden bulmuşuz.
               Denetçiliği Kurumuna tanınan bir ayrıcalık
               oluşmuş, bu da hakkaniyet denetimi. Bunun       Sayın Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanım,
               sınırları iyi çizilmezse bazen idarenin işlerine   özellikle tabii Kamu Denetçiliği Kurumunun
               müdahale edip, bu yerindelik yönetimine bile    diğer kurumlardan farklı tarafları var. Bir defa,
               dönüşebiliyor. Biz kurum olarak bu konuda çok   denetçiler Türkiye Büyük Millet Meclisi tara-
               dikkatli ve titiz davranıyoruz.                 fından seçiliyor. Bu önemli bir güvence, önemli
                                                               bir teminat, ayrıca 4 yıllığına seçiliyor. İdari ve
               Kamu Denetçiliği Kurumu olarak, “İnsanların
                                                               mali açıdan özerkliği var, kararlarını verirken
               en hayırlısı insanlara en fazla faydası dokunan-
                                                               herhangi bir kişi veya kurum, tıpkı hâkimlerin
               dır.” inancı ile hareket ediyoruz ve yine, “İnsanı   teminatında olduğu gibi emir veremez, talimat
               yaşat ki devlet yaşasın.” ilkesini prensip edinmiş   veremez, tavsiyede ve telkinde bulunamaz.
               olarak hareket ediyoruz.
                                                               İşte idarenin eylem ve işlemleri incelenirken
               Kamu Denetçiliği Kurumu, kamunun diğer ku-      bize bu çok büyük kolaylık ve rahatlık sağlıyor.
               rumlarına göre yeni bir kurum ama emek ve-      Biz bir bakıma vatandaşın avukatlığını yapıyo-
               renlere, anayasaya konulmasında, yasasının çık-  ruz, vatandaşın bize ulaşması çok kolay, her
               masında veya bugüne gelmesinde emeği geçen
                                                               türlü yoldan ulaşabiliyor, elektronik ortamda,
               bütün arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
                                                               mektupla, faksla, kaymakamlıklarla, valilikler-
               Kökleri itibari ile hepimizin bildiği gibi, aslın-  le bu vatandaş açısından güzel bir şey, para al-
               da bizim medeniyetimizin ürünü, Selçuklu da,    mıyoruz, pul almıyoruz bu da yine bir kolaylık.
               Osmanlı da hatta Abbasiler döneminde ve Pey-    Diğer önemli bir kolaylık; özellikle bize müraca-
               gamber Efendimiz döneminde benzer kurumlar      attan itibaren, yasa gereği altı ay içerisinde ka-
               oluşmuştur. Özellikle Ombudsmanlığın ortaya     rarlarımızı veriyoruz, kararları vermeden önce
               çıkışı,  İsveç  Kralı  XII. Şarl’ın  1709’da  Ruslarla   de dostane çözüm arıyoruz, bir bakıma idare ile




            12  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19