Page 91 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 91

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               tım, bunu çalışan arkadaşlarımız da var burada,   “muslihûn” ile Osmanlı yargı tarihinde kıyaslana-
               davaların çözümünde yargı yolu ile bir mahkeme   bilir, değerlendirilebilir diye düşünüyorum ama bu
               kararı yolu ile ihtilaflarının çözülmesi oran olarak   çerçevede bakacak olursak çok zengin bir malzeme
               oldukça düşüktür. Buraya varmadan birçok yerde   ve bugüne ışık tutacak, bize yol gösterecek birçok
               ihtilaflar çözülmüştür.                         malzeme var bizim tarihimizde, ben biraz buraya
                                                               eğilmek gerektiği kanaatindeyim, çok farklı tarihi
               Öncelikle,  Osmanlı’da  bir  de  fetva  müessesi var
                                                               şartların ortaya çıkarttığı kurumlar ve kavramları
               kaza dışında, bugünkü anlamda belki bunu en     farklı ülkelerde bir bütünlük tam olarak bir bütün-
               çok bilirkişiliğe hukukî bilirkişiliğe benzetebiliriz.   lük gözetilmeksizin kendi sistemimize dahil et-
               Şahıslar aralarında ihtilaf olduğu zaman çoğu za-
                                                               menin ortaya çıkaracağı başka komplikasyonların
               man mahkemeye gitmeden fetva verecek birisine,
                                                               olacağını da düşünüyorum. Çünkü yargı sistemi,
               bu  müftüdür  resmi  görevli  ise  ama  olmayabilir   hukuk sistemi bir bütündür, bu muhtelif, farklı
               de, ona gidiyorlar, aralarındaki ihtilafı ona anlatı-
                                                               tarihi şartlarda ortaya çıkan kurumların, kavram-
               yorlar, o da diyor ki, bu konunun çözümü budur,
                                                               ların, farklı ülkelerdeki bir araya toplanması ile bir
               hukukî çözümü, çoğu zaman insanlar bu çözümü    sistem kurabilmekte zorluk yaşıyoruz, bence bir
               kabul ediyorlar ihtilafın tarafları, mahkemeye git-
                                                               bütüncül bakma, bir sistem bakışının bu anlamda
               miyor. Bununla ilgili istatistik çalışma yok, bu çok
                                                               önemli olduğunu düşünüyorum.
               önemli ayrı bir alandır bu ama benim baktığım
               defterler bağlamında önemli bir kısmı açısından   Değerli arkadaşlar, fazla uzatmayacağım. 16 Ni-
               bu düşünülebilir, belki yarıya yakını, belki daha   san’da yapılmış olan Anayasa değişikliği bizim
               fazlası.                                        Cumhuriyet  tarihi  boyunca  Türkiye’de  yapılmış
                                                               olan en önemli Anayasa düzenlemesi Türkiye’de.
               İkinci husus, “muslihûn” diye bir kurum diyeme-  Yeni bir anayasa değil ama yeni bir anayasa ile
               yiz buna “muslihûn” diye isimlendirilen şahıslar
               var, mahkeme kararlarında bunu görüyoruz. Şim-  yapılmak istenen şeyi hedefi, amacı gerçekleşti-
                                                               ren bir düzenleme olduğunu söyleyebiliriz. Yeni
               di belli bir şablonu vardır şeyin “sak” deniliyor   anayasa meselesinde bizim başından beri yakla-
               buna yani kaleme alınan zaptın, mahkeme kara-
               rının hükmün, geldi işte şunu anlattı, şunu talep   şımımız şuydu. Türkiye’de değerli arkadaşlar, bir
                                                               temel problem var, o temel problem şu, 27 Mayıs
               etti, öbürü şuna itiraz etti, şahitlerim var dedi,   1960 ile beraber kurulan bir anayasal sistem ve bu
               deliller vs. orada muslihûnun tavassutu ile araya
               giriyor bu arabulucular muslihûn, araya giriyorlar,   sistem Türkiye’de millet iradesini tali planda bıra-
                                                               kan ve esasen seçime ihtiyacı olmayan bir iktidar
               uzlaştırıyorlar davanın taraflarını, bu ceza dava-
               ları açısından da bir kısmı bakımından da geçerli,   alanı oluşturmak sureti ile Türkiye’de, esas iktidar
                                                               fonksiyonunu bu seçime ihtiyacı olmayan iktidara
               uzlaştırıyorlar ve mahkeme bir hüküm vermeden,
                                                               bırakan bir sistemdi. Bunu nasıl yapıyor? Seçimler
               kendi aralarında yine bir uzlaşma ile olay çözülü-
                                                               oluyor elbette ama bürokratik oligarşi vesayetçi
               yor.
                                                               sistem dediğimiz şey bu, seçim olmasına rağmen
               Ben Ombudsmanlığı bu bakımdan bir müessese      esas temel politik kararları, bürokratik, oligarşik
               olmamakla beraber, fonksiyonel olarak belki bu   yapının vermesini sağlayan bir sistem. 61 Ana-



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96