Page 93 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 93

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Sözlerimi toparlıyorum. Burada sadece bir nokta-  Eğer Parlamento çoğunluğu hükümetin arkasında
               ya işaret edeceğim; gerek 16 Nisan öncesinde, ge-  değilse, hükümet olmaz zaten, düşer. Dolayısıyla
               rek sonrasında da bakıyoruz tartışmada iki önemli   bir hükümet varsa Parlamento çoğunluğu onun
               problem görüyorum. Birisi şu; maalesef özellikle   arkasındadır. Peki, hükümetin arkasında olan bu
               siyasette, soyut tartışma yapamıyoruz yani sis-  çoğunluk bu hükümeti nasıl denetleyecek? Temel
               temleri mukayese ederek soyut anlamda bir tar-  paradoksu sistemin bu, halbuki şimdi yeni sistem-
               tışma imkânı bulamıyoruz, başlıyoruz hemen      de farklı seçimler hükümet ayrı, Parlamento ayrı
               somutlaşıyor. İşte Tayyip Erdoğan diyor, öyle de-  seçildiği için, Parlamento çoğunluğu ile hüküme-
               ğil, öyle tartışmayalım yani mevcut hükümet sis-  tin tek elde toplanmama ihtimali var, halbuki par-
               teminin temel çerçevesi işte bu, yeni sistemin bu,   lamenter sistemde böyle bir ihtimal yok, böyle bir
               bunlardan hangisi daha iyidir, daha ileridir? Bunu   ihtimal olursa hükümet düşer zaten. Dolayısıyla
               tartışalım. Bunu tartışamıyoruz, kısa bir süre son-  bu denge denetim bakımından da yeni sistemin
               ra somut tartışmalara giriyor yani bir denklemi x,   insanlara en azından vatandaşlara, seçmenlere ya-
               y, z üzerinden konuşamıyoruz, onlara sayı vererek   sama ve yürütmeyi istedikleri şekilde oluşturabil-
               çözmeye çalışıyoruz denklemi. Buna da itirazımız   me imkânı verdiğini söyleyebiliriz.
               yok, somut olarak da tartışalım ama iç içe tartış-
                                                               7 Haziran ile 1 Kasım seçimlerini birlikte düşü-
               mayalım, soyut tartışma yapalım bu bir boyut bir
                                                               nelim, bu fark bize şunu gösteriyor, insanların bir
               tartışma. Somut tartış, somut da tartışalım konu-
                                                               kısmını sandığa oy gittiğinde, istedikleri bir parti-
               yu ama ya soyut ya somut tartışalım, karışık tar-  ye oy vermeyi düşünüyorlar ama bir taraftan da bir
               tışmayalım. Birincisi bu sıkıntıların tartışmalarda.   hükümet çıkarma mecburiyeti olduğunu düşünü-

               İkincisi de şu; sayı veriyoruz ama denklemin iki   yorlar, istikrar ama ikisini beraber tek bir oyla ger-
               tarafına da aynı sayıları vermiyoruz tartışırken de.   çekleştiriyorlar. Bir oy atacaksınız hem istediğiniz
               Şimdi mesela işte bir parti işte AK Parti bir önem-  partiye vermek istiyorsunuz oyunuzu ama hem de
                                                               bir de hükümet çıkması lazım memlekete 7 Hazi-
               li siyasi figürü Sayın Cumhurbaşkanımız Sayın
               Recep Tayyip Erdoğan, tamam, bunlar üzerinden   ran, 1 Kasım farkını düşünelim. O zaman bazen
               yeni sistemi tartışıyoruz, evet ama aynı paramet-  istikrarı tercih ediyorsunuz, bazen istediğim par-
                                                               tiye oy vereyim ne olursa olsun diye düşünüyor-
               releri biz 16 Nisan öncesi sistem içerisine koyup
               orada ortaya çıkacak sonuçlar bakımından tartış-  sunuz. Niye? Çünkü bu iki amacı bir tek oyla ger-
               mıyoruz yani güçlü bir siyasi figür varsa, denge   çekleştirmek zorundasınız Parlamenter Sistemde.
                                                               Halbuki bu 16 Nisan sonrası kabul ettiğimiz bi-
               denetim yeni sistemde nasıl olur? Evet ama önce-
                                                               zim Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde biz
               ki sistemde 16 Nisan öncesi sistemde nasıl olur?
                                                               bu iki farklı amacı iki farklı oy ile gerçekleştirme
               Bunu birbiri ile mukayese ederek tartışmıyoruz.
                                                               imkanı sunuyoruz, denge ve denetimin de özü bu-
               Bakın önceki sistemin ki Parlamenter Sistemin   rada saklı aslında yani istikrarı Cumhurbaşkanını
               bir paradoksudur bu, eğer bir hükümet varsa gü-  seçerek, hükümeti belirleyerek istikrar amacını
               venoyu almış demektir, güvenoyu almışsa Parla-  gerçekleştiriyorsunuz. Öbür sandıkta ise farklı bir
               mento çoğunluğu hükümetin arkasında demektir.   oy, rey, farklı bir rey kullanmak sureti ile bu sefer



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98