Page 90 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 90

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               deme getiriyorum, kısaca Osmanlı yargısının işle-  bir formüldür, biz ne varsa hepsini alalım diyoruz
               yişi ile ilgili birkaç hususa değinmek isterim.   yani idari yargı alalım, Ombudsmanlık alalım, ne
                                                               varsa alalım. Ben bu bakımdan bir geriye dönük
               Biz tabii Tanzimat’tan itibaren yargı sisteminde
                                                               belki bir yüzyıl iki yüzyıllık bir muhasebe ile bu
               önemli değişiklikler yaptık ama bu değişiklikler
                                                               işin ele alınmasının daha doğru olacağının kana-
               topyekün yargı sisteminin değiştirilmesi anla-
                                                               atindeyim.
               mında değil, klasik mevcut yargı sisteminin ya-
               nında bir paralel yeni yargı sistemi oluşturmak   Osmanlı yargı sistemi pek çok çalışmaya konu ol-
               suretinde gelişti, Cumhuriyet’in kuruluşuna kadar   muştur, kazaskerlik bir yüksek mahkeme olarak
               yani bir tarafta klasik Osmanlı mahkemeleri, işte   benim doktora tezim, adı üstünde “kadıasker”
               daha sonra başka mahkemeler kurulduktan sonra   sanki asker deyince Silahlı Kuvvetlere mensup
               “Şer-iyye Mahkemeleri” adını alan mahkemeler,   kişi gibi anlaşılıyor, bu değil, Osmanlı’da asker ve
               öbür tarafta da çeşitli isimlerle kurulan mahkeme-  askerî daha çok askerî tabiri devletten, kamudan
               ler, en sonunda Nizamiye Mahkemeleri diye farklı   belli bir maaş karşılığında iş yapan kişiler için kul-
               bir mahkeme sistemi gelişiyor. Buna yargı da “düa-  lanılır, bir anlamda geniş olarak kamu görevlilerine
               lizm” ismini veriyor Hıfzı Veldet Velidedeoğlu,   askerî denir Osmanlı’da. Bunun içinde Silahlı Kuv-
               hem yargıda hem de hukuk kurallarında düalizm   vetlere mensup olanlar da vardır ama olmayanlar
               var, aynı zamanda işte klasik Osmanlı hukuk ku-  da işte, ulema tartışmalı biraz ama onlar da dahil
               rallarının  yanında temelinde İslam hukuku  olan   bürokrat, sivil bürokratta askerîdir. Kadıasker de
               kurallar yanında batıdan iktibas edilen hukuk ku-  askerîlerin kadısıdır yani kamu görevlileri kadısı.
               ralları var. Hem yargıda hem hukuk kurallarında   Uzun bir hikâye, buna girmek istemiyorum ama
               bir düalizm gelişiyor, 1925’e kadar, o tarihten son-  çıkışı itibariyle bir yargı makamıdır, kaza makamı-
               ra hukuk reformu ile beraber bu düalizm ortadan   dır, kadıasker ve yargının en üstündeki makamdır.
               kalkıyor, bir tercih yapılıyor, hem yargı sisteminde
                                                               Bugün itibariyle baktığımızda bir taraftan Adalet
               hem kuralları bakımından.
                                                               Bakanlığının fonksiyonlarını, işte şimdi Hâkimler
               Şimdi bu çerçevede bizim bugünlerde özellikle   Savcılar Kurulunun fonksiyonlarını, bir taraftan
               mesela arabuluculuk falan gibi birçok konuşulan   da temyiz fonksiyonu itibariyle Yargıtayın, Danış-
               konuda dahil olmak üzere aslında biraz böyle geri-  tay’ın fonksiyonlarını bunlara benzer olarak işte
               ye dönük bir hukuk sistemi ile ilgili bu topraklarda   İlk  Derece  Mahkemesi  olarak  baktığı  davalar  da
               yüzyıllarca vurgulanmış bir hukuk sistemi insan-  var ama bir mahkemedir kadıaskerlik, dolayısıyla
               lar yaşamış, ihtilafa düşmüşler ve bu ihtilaflarını   Ombudsman gibi yani özellikle işte o işin ortaya
               nasıl halletmişler? Buna bakan bir çalışmamız pek   çıktığı ülkelerde kararları kazaî nitelikte olmayan,
               yok, genellikle işte bakıyoruz işte İsveçler halbu-  yargısal nitelikte olmayan bir kurum değildir ka-
               ki İskandinav ülkelerindeki sistem biraz farklı,   zaskerlik. Fakat başka bir şey var, esas oraya ge-
               idari yargı ile özellikle Ombudsmanlık arasında   tirmek istiyorum mevzuyu, tabii bu anlamda ben
               bir mukayese yapılabilir, idari yargının çok etkin   kazaskerlik defterlerinde de çalıştım, başka şer’iy-
               işlemediği yerlerde Ombudsmanlık düşünülmüş     ye sicilleri, mahkeme kayıtları üzerinde de çalış-



            88  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95