Page 354 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 354
dersinden ortak sınavlarda muaf olacaktır. Bu öğrencilerin yerleştirmeye
esas olacak puanı üzerinde 5 temel dersin etkisi olacaktır. “
şeklinde açıklamada bulunmuştur.
B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
23. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ‘nin 9/7/2013 tarihli ve
37222/04 sayılı Altınay V. /Türkiye Kararı Başvuran 1995 yılında ile-
tişim meslek lisesinde eğitim görmeye başlamıştır. Başvuran meslek
lisesinde son sınıftayken, Yükseköğretim Kurulu, 30 Temmuz 1998
tarihinde, üniversiteye giriş kurallarına ve özellikle de Öğrenci Seçme
Sınavına (“ÖSS”) değişiklik getirerek yeni bir sistem oluşturan 2547
sayılı Kanun ‘a dayalı bir genelge yayımlamıştır. Genelgeye göre yeni
sistemde, düz lise mezunu olanlar … için lisede elde ettikleri ortalama
nota 0,5 ‘lik bir katsayı uygulanmakta ve iletişim meslek lisesi mezun-
ları… için de 0,2 ‘lik bir katsayı uygulanmaktaydı.
Başvuran, düz lise diploması almak amacıyla kayıtlı olduğu meslek
lisesinden ayrılmak için izin talebinde bulunmuş ancak mevzuatın
meslek lisesi veya teknik lisede öğrenim gören öğrencilerin düz liseye
geçmesine izin vermemesi sebebiyle Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
bu talep reddedilmiştir.
Diploma sahibi başvuran, 6 Haziran 1999 tarihinde, yüksek öğreni-
me giriş sınavına katılmıştır. Başvuran, 6 Eylül 1999 tarihinde, iletişim
bilimleri fakültesine girişine imkân vermeyen sınav sonucunu almış-
tır. Başvuran, lise not ortalamasına 0,2 puanlık katsayı uygulanmadan
ve dolayısıyla yeni sistem tarafından getirilen değişiklikler olmadan
sınavda aldığı notun istediği iletişim fakültesine kayıt yaptırması için
yeterli olduğunu hesaplamıştır. Başvuran 20 Eylül 1999 tarihinde, Da-
nıştay ‘a itirazda bulunmuş ancak itirazı reddedilmiştir.
Bu arada, 2000- 2001 eğitim yılı itibarıyla, başvuranın lise öğrenimi-
ni tamamlamasından bir yılı aşkın süre sonunda, Yükseköğretim Ku-
rulu, bazı koşullar altında, meslek lisesinden düz liseye geçme imkânı
sunmuştur. Yükseköğretim Kurulu geçici tedbirlerin bulunmamasının
meslek lisesini bitiren öğrenciler için olumsuz sonuçlar doğurduğunu
kabul etmiştir.
AİHM şikayeti iki açıda ele alıp incelemiştir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 349