Page 355 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 355

1) AİHM, düz liseler ve meslek lisesi mezunlarının not ortalamasına
            farklı  kat  sayıların  uygulanması  nedeniyle,  Sözleşme ‘nin 1 No.lu Ek
            Protokolü ‘nün 2. maddesi tarafından güvence altına alınan yüksek
            öğrenime giriş hakkı uygulamasında, başvurana ayrımcı bir muamele
            yapıldığı kanaatine varmakla bu hususun bir ihlal teşkil edip etmedi-
            ği noktasında söz konusu ayrımcı muamelenin meşru bir amaç için
            yapılıp yapılmadığı ve muamelenin orantılı olup olmadığı noktasında
            değerlendirmelerini yapmıştır.
               Ayrımcı bir muamelenin meşru bir amaç hedefleyip hedeflemediği hak-
            kında
               AİHM, somut olayda, Yükseköğrenim Kurulu ‘nun üniversiteye gi-
            riş sistemini değiştirirken, düz lisede verilen eğitime göre meslek li-
            selerinde temel konulardan (matematik, teknik veya sosyal bilimler)
            muaf tutulan öğrencilerin başarı oranlarının düşük bir seviyede sey-
            rettiği ve yüksek öğrenim gerekliliklerine bağlı olarak bu uygulamanın
            üniversitelerdeki eğitim seviyesini iyileştirmeyi sağlamak amacıyla
            yaptığı kanaatine vardığını tespit etmiştir. AİHM, öte yandan Danış-
            tay ‘ın mevcut davada karar verirken, üniversite öğrencilerinin nite-
            liklerine ilişkin olarak, üniversiteye girişi düzenleyen yeni seçim siste-
            minin toplumun sosyal ve ekonomik koşullarının gelişimiyle zorunlu
            hale gelen gereklilikleri göz önüne alarak değerlendirdiğini ve yüksek
            öğrenimde daha ileri seviyede güvence altına alınan gerekliliklere ce-
            vap verdiğini dikkate alarak  “Düz lise öğrencilerinin muaf tutulduğu
            eğitimi değerli kılan seçim sisteminin, üniversitelerdeki eğitim sevi-
            yesinin iyileştirilmesi gibi meşru bir amacının olduğu kanaatine var-
            mıştır.
               Ayrımcı muamelenin orantılı olması hakkında

               AİHM öncelikle, meslek lisesi mezunlarının düz lise mezunu aday-
            larla birlikte yüksek öğrenim görmek amacıyla uygulanan ÖSS ‘de, eşit
            bir biçimde rekabet ettiklerini ve adayların sınav sonuçlarının aynı şe-
            kilde değerlendirildiğini ardından, meslek lisesi mezunlarının lise not
            ortalamalarına normal lise mezunlarına uygulanandan daha düşük bir
            katsayı uygulandığını tespit etmiştir. AİHM ayrıca, öğrencilerin lise-
            ye başlama dönemlerinde seçim yaparken, gerek düz liselere gerekse
            eğitimin özel bir alanla sınırlandığı meslek liselerine kayıt olmakta
            özgür olduklarını ortaya koymuş ve bu bağlamda ihtilaflı muamele




           350   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360