Page 355 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 355
1) AİHM, düz liseler ve meslek lisesi mezunlarının not ortalamasına
farklı kat sayıların uygulanması nedeniyle, Sözleşme ‘nin 1 No.lu Ek
Protokolü ‘nün 2. maddesi tarafından güvence altına alınan yüksek
öğrenime giriş hakkı uygulamasında, başvurana ayrımcı bir muamele
yapıldığı kanaatine varmakla bu hususun bir ihlal teşkil edip etmedi-
ği noktasında söz konusu ayrımcı muamelenin meşru bir amaç için
yapılıp yapılmadığı ve muamelenin orantılı olup olmadığı noktasında
değerlendirmelerini yapmıştır.
Ayrımcı bir muamelenin meşru bir amaç hedefleyip hedeflemediği hak-
kında
AİHM, somut olayda, Yükseköğrenim Kurulu ‘nun üniversiteye gi-
riş sistemini değiştirirken, düz lisede verilen eğitime göre meslek li-
selerinde temel konulardan (matematik, teknik veya sosyal bilimler)
muaf tutulan öğrencilerin başarı oranlarının düşük bir seviyede sey-
rettiği ve yüksek öğrenim gerekliliklerine bağlı olarak bu uygulamanın
üniversitelerdeki eğitim seviyesini iyileştirmeyi sağlamak amacıyla
yaptığı kanaatine vardığını tespit etmiştir. AİHM, öte yandan Danış-
tay ‘ın mevcut davada karar verirken, üniversite öğrencilerinin nite-
liklerine ilişkin olarak, üniversiteye girişi düzenleyen yeni seçim siste-
minin toplumun sosyal ve ekonomik koşullarının gelişimiyle zorunlu
hale gelen gereklilikleri göz önüne alarak değerlendirdiğini ve yüksek
öğrenimde daha ileri seviyede güvence altına alınan gerekliliklere ce-
vap verdiğini dikkate alarak “Düz lise öğrencilerinin muaf tutulduğu
eğitimi değerli kılan seçim sisteminin, üniversitelerdeki eğitim sevi-
yesinin iyileştirilmesi gibi meşru bir amacının olduğu kanaatine var-
mıştır.
Ayrımcı muamelenin orantılı olması hakkında
AİHM öncelikle, meslek lisesi mezunlarının düz lise mezunu aday-
larla birlikte yüksek öğrenim görmek amacıyla uygulanan ÖSS ‘de, eşit
bir biçimde rekabet ettiklerini ve adayların sınav sonuçlarının aynı şe-
kilde değerlendirildiğini ardından, meslek lisesi mezunlarının lise not
ortalamalarına normal lise mezunlarına uygulanandan daha düşük bir
katsayı uygulandığını tespit etmiştir. AİHM ayrıca, öğrencilerin lise-
ye başlama dönemlerinde seçim yaparken, gerek düz liselere gerekse
eğitimin özel bir alanla sınırlandığı meslek liselerine kayıt olmakta
özgür olduklarını ortaya koymuş ve bu bağlamda ihtilaflı muamele
350 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU