Page 356 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 356
ayrımcılığının, meslek liseleriyle düz liseler arasında ayrım içerdiği sü-
rece, yüksek öğrenimdeki eğitim seviyesini iyileştirmeye dayalı amaçla
makul bir orantı sağladığı kanaatine vararak Sözleşme ‘nin 14. madde-
siyle birlikte Sözleşme ‘nin 1 No.lu Ek Protokolü ‘nün 2. Maddesinin
ihlal edilmediğine kanaat etmiştir.
Başvuranın uygulama sebebiyle daha önceki yıllarda mezun veya lise son
sınıfta olanlardan farklı bir muameleye tabi tutulması ve başvuran seçimini
yaptıktan birçok yıl sonra üniversiteye giriş için yeni bir sistemin geçici ted-
birler bulunmadan uygulanması hakkında ise; AİHM, yeni hükümlerin
acilen uygulanmasının yüksek öğrenim kalitesinin hızlı bir şekilde iyi-
leştirmeyi amaçladığını kabul ederek ayrımcı muamelenin meşru bir
amacı hedeflediğine kanaat getirmekle birlikte, Yüksek öğrenime giriş
kurallarına getirilen değişikliklerin başvuran için öngörülebilir olma-
masına ve başvuranın durumuna uygulanabilir telafi edici tüm tedbir-
lerin alınmamasına ilişkin olarak varılan sonuçlar bağlamında, ihtilaflı
muamele ayrımcılığının, başvuranın yüksek öğrenim görme hakkını,
kendisini bu haktan mahrum bırakarak azalttığı ve amaçlanan hedefte
makul orantılılık ilkesi olmadığı ve dolayısıyla bu ayrımcılığın, Sözleş-
me ‘nin 14. maddesiyle birlikte Sözleşme ‘nin 1 No.lu Ek Protokolü
‘nün 2. maddesine aykırı olduğu kanaati ve sonucuna varmıştır.
24. Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun E:1997/699,
K:1998/708 nolu kararında özetle;”
Eşitlik ilkesi aynı hukuki durumda bulunan kişilere hukuk kurallarının
aynı şekilde uygulanması anlamını taşır. “şeklinde hüküm tesis ettiği;
25.Danıştay 8. Dairesinin E. 2010/5051 T:25/06/2010 tarihli kara-
rında “…Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Sistemi Seviye Belirleme Sınavı,
tüm ülke çapında yapılan ve özel okul ile devlet okullarının öğrencilerinin
seviyelerini anayasal eşitlik çatısı altında eşit uygulamayla ölçmeyi amaç-
layan bir sınav olduğuna… “şeklinde hüküm tesis ettiği;
görülmüştür.
C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme ve Gerekçe:
26. Dosya içeriğinin incelenmesi sonucunda şikâyetin, Millî Eğitim
Bakanlığının, Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Yönergesi, 2013- 2014
Eğitim Öğretim Yılı Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavları E Kılavuzu
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 351