Page 104 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 104

Tablo 1’de verilen gelir aralıkları Eğitim ve Öğretim Desteği Verilebi-
            lecek Öğrencileri Tespit Formundaki taban ve tavan aralıkları korunarak
            oluşturulmuş ve gelir aralıkları simetrik olarak dağıtılmıştır. Tablo 1’den
            anlaşılacağı üzere iki farklı puanlama sistemi önerilmiştir. Birinci puan de-
            ğerleri elde edilirken, tavan aylık gelirine 0 puan verme amacı güdülmüş
            ve en yüksek puandan 10 puan düştükten sonra her gelir düzeyi için bir
            önceki azalışa 5’er puan eklenen puan azalışları gerçekleştirilmiştir. İkinci
            puan değerleri elde edilirken tavan puandan 5 puan eksiltmeyle başlanmış
            ve her gelir düzeyi için bir önceki azalışa 5’er puan eklenen puan azalışları
            gerçekleştirilmiştir.” hususları belirtilmiştir.

               19.3) Tespit formunun anne ve babanın durumuyla ilgili kısmı
            “anne ve baba ölü 100 puan; anne veya baba ölü 80 puan; anne ve baba ayrı
            40 puan” ve “Vazife başında vefat etmiş MEB personeli çocuğu 70 puan”
            şeklinde düzenlenerek MEB personeli lehinde ilave puanlama yapıl-
            masının ilgili mevzuat açısından kanuni dayanağı bulunmamaktadır.
            Böylelikle vazife başında vefat etmiş MEB personeli çocuğu olan bir
            öğrencinin, hem “anne ve baba ölü 100 puan; anne veya baba ölü 80 puan”
            kriterlerinden hem de “Vazife başında vefat etmiş MEB personeli ço-
            cuğu 70 puan” kriterinden puan alması söz konusu olabilecektir. Bu-
            nun yanısıra formda yer alan öğrencinin “Aldığı disiplin cezaları -100”
            kriteri açısından Bilirkişi Raporunda farklı sayıda ceza alan öğrencilere
            aynı puanı vermenin hakkaniyet açısından uygun olarak değerlendirip
            değerlendirilemeyeceğine dikkat çekilerek, öğrencinin aldığı disiplin
            cezaları ölçütünün nasıl puanlandığının açıklanması gerekliliğine dik-
            kat çekilmiştir.

               20) Hakkaniyet açısından yukarıda değerlendirilen tüm hususlar,
            şikayete konu incelemenin dayanağını oluşturan 5580 sayılı kanunun
            ilgili madde gerekçesinin uygulamada gözetilmesi açısından da gerekli
            görülmektedir. Milli Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun
            Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile
            5580 sayılı yasaya eklenen ek 1. maddenin gerekçesinde sosyal devlet
            ilkesi gereği başarılı ve ihtiyaç sahibi öğrencilerin nitelikli eğitim
            almalarının amaçlandığı ve desteğin nesnel ölçütlere göre veril-
            mesinin öngörüldüğü belirtilmiştir.

               21) Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, bilgi belgeler,
            idarenin cevapları, iddialar yeterli, gerekçeli, olaya uygun





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  99
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109