Page 104 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 104
Tablo 1’de verilen gelir aralıkları Eğitim ve Öğretim Desteği Verilebi-
lecek Öğrencileri Tespit Formundaki taban ve tavan aralıkları korunarak
oluşturulmuş ve gelir aralıkları simetrik olarak dağıtılmıştır. Tablo 1’den
anlaşılacağı üzere iki farklı puanlama sistemi önerilmiştir. Birinci puan de-
ğerleri elde edilirken, tavan aylık gelirine 0 puan verme amacı güdülmüş
ve en yüksek puandan 10 puan düştükten sonra her gelir düzeyi için bir
önceki azalışa 5’er puan eklenen puan azalışları gerçekleştirilmiştir. İkinci
puan değerleri elde edilirken tavan puandan 5 puan eksiltmeyle başlanmış
ve her gelir düzeyi için bir önceki azalışa 5’er puan eklenen puan azalışları
gerçekleştirilmiştir.” hususları belirtilmiştir.
19.3) Tespit formunun anne ve babanın durumuyla ilgili kısmı
“anne ve baba ölü 100 puan; anne veya baba ölü 80 puan; anne ve baba ayrı
40 puan” ve “Vazife başında vefat etmiş MEB personeli çocuğu 70 puan”
şeklinde düzenlenerek MEB personeli lehinde ilave puanlama yapıl-
masının ilgili mevzuat açısından kanuni dayanağı bulunmamaktadır.
Böylelikle vazife başında vefat etmiş MEB personeli çocuğu olan bir
öğrencinin, hem “anne ve baba ölü 100 puan; anne veya baba ölü 80 puan”
kriterlerinden hem de “Vazife başında vefat etmiş MEB personeli ço-
cuğu 70 puan” kriterinden puan alması söz konusu olabilecektir. Bu-
nun yanısıra formda yer alan öğrencinin “Aldığı disiplin cezaları -100”
kriteri açısından Bilirkişi Raporunda farklı sayıda ceza alan öğrencilere
aynı puanı vermenin hakkaniyet açısından uygun olarak değerlendirip
değerlendirilemeyeceğine dikkat çekilerek, öğrencinin aldığı disiplin
cezaları ölçütünün nasıl puanlandığının açıklanması gerekliliğine dik-
kat çekilmiştir.
20) Hakkaniyet açısından yukarıda değerlendirilen tüm hususlar,
şikayete konu incelemenin dayanağını oluşturan 5580 sayılı kanunun
ilgili madde gerekçesinin uygulamada gözetilmesi açısından da gerekli
görülmektedir. Milli Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile
5580 sayılı yasaya eklenen ek 1. maddenin gerekçesinde sosyal devlet
ilkesi gereği başarılı ve ihtiyaç sahibi öğrencilerin nitelikli eğitim
almalarının amaçlandığı ve desteğin nesnel ölçütlere göre veril-
mesinin öngörüldüğü belirtilmiştir.
21) Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, bilgi belgeler,
idarenin cevapları, iddialar yeterli, gerekçeli, olaya uygun
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 99