Page 105 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 105
kanaat verici bilirkişilerin mütalaaları ve tüm dosya birlikte
değerlendirildiğinde; nihai aşamada idarenin şikayete konu eğitim
ve öğretim desteğine ilişkin uygulama usul ve esaslarını belirleme ko-
nusunda ilgili mevzuat çerçevesinde takdir yetkisi bulunmakla birlik-
te, uygulamanın sonuçlarını ve geri bildirimleri değerlendirmek sure-
tiyle, T.C. Anayasasının Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Ödevine ilişkin
42. maddesinin devlete yüklediği sorumluluklar da gözetilerek, eşitlik
ve adalet çerçevesinde uygulamayı iyileştirmesi, kişiler lehinde daha
adil ve dengeli bir dağılım gözetmesi gerekmektedir. Nitekim Avru-
pa Konseyi Bakanlar Komitesinin 11/05/1980 tarihinde kabul edilen
İdari Takdir Yetkisinin Kullanılmasına İlişkin R(80)2 Sayılı Tavsiye
Kararına Ek Takdir Yetkisinin Kullanılmasında Uygulanacak Temel İl-
keler bölümünde, “Takdir yetkisini kullanan bir idari makam; (1) Yet-
kinin veriliş amacından başka amaç güdemez. (2) Yalnızca olaya ilişkin
öğeleri hesaba katarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar. (3) Hakkaniyete
uymayan ayırımcılığı önleyerek yasa önünde eşitlik ilkesini gözetir. (4)
İşlemin amacıyla, kişilerin hakları, özgürlükleri veya menfaatleri üze-
rindeki olumsuz etkileri arasında uygun bir denge sağlar.” ifadelerine
yer verilmiştir. Bu bakımdan kanun yapıcının 5580 sayılı Kanunun
madde gerekçesinde belirttiği hususlar da dikkate alınmak suretiyle
hakkaniyet açısından ilgili tebliğ, kılavuz ile usul ve esasların gözden
geçirilmesi, eğitim ve öğretim desteğine ilişkin yerleştirme sü-
recinin ara sınıflar açısından daha dengeli ve adil dağılım ya-
pılabilmesi ve ailelerin gelir durumunun tespitinin puanlama
kriterleri ve beyan usulü açısından yeniden değerlendirilerek
gerekli tedbirlerin alınmasına ihtiyaç duyulduğu, yapılacak dü-
zenlemelerin 2016-2017 eğitim ve öğretim dönemine ait eğitim ve
öğretim desteği başvuru ve yerleştirme takvimi açıklanmadan önce
uygulamaya geçirilmesinin gerekli olduğu, dolayısıyla idarenin eşitlik
ilkesini gözetmesi, idari bir işlem olarak eğitim ve öğretim desteğinin
amacıyla, bu destekten istifade etmeye hak kazananların menfaatleri
üzerindeki olumsuz etkileri arasında uygun bir denge sağlaması gerek-
tiği kanaat ve sonucuna varılmıştır.
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
22) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki
etkili başvuru hakkının, 17 inci maddesindeki hakları kötüye kul-
lanma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye
100 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU