Page 105 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 105

kanaat verici bilirkişilerin mütalaaları ve tüm dosya birlikte
            değerlendirildiğinde; nihai aşamada idarenin şikayete konu eğitim
            ve öğretim desteğine ilişkin uygulama usul ve esaslarını belirleme ko-
            nusunda ilgili mevzuat çerçevesinde takdir yetkisi bulunmakla birlik-
            te, uygulamanın sonuçlarını ve geri bildirimleri değerlendirmek sure-
            tiyle, T.C. Anayasasının Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Ödevine ilişkin
            42. maddesinin devlete yüklediği sorumluluklar da gözetilerek, eşitlik
            ve adalet çerçevesinde uygulamayı iyileştirmesi, kişiler lehinde daha
            adil ve dengeli bir dağılım gözetmesi gerekmektedir. Nitekim Avru-
            pa Konseyi Bakanlar Komitesinin 11/05/1980 tarihinde kabul edilen
            İdari  Takdir Yetkisinin  Kullanılmasına İlişkin  R(80)2  Sayılı  Tavsiye
            Kararına Ek Takdir Yetkisinin Kullanılmasında Uygulanacak Temel İl-
            keler bölümünde, “Takdir yetkisini kullanan bir idari makam; (1) Yet-
            kinin veriliş amacından başka amaç güdemez. (2) Yalnızca olaya ilişkin
            öğeleri hesaba katarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar. (3) Hakkaniyete
            uymayan ayırımcılığı önleyerek yasa önünde eşitlik ilkesini gözetir. (4)
            İşlemin amacıyla, kişilerin hakları, özgürlükleri veya menfaatleri üze-
            rindeki olumsuz etkileri arasında uygun bir denge sağlar.” ifadelerine
            yer verilmiştir. Bu bakımdan kanun yapıcının 5580 sayılı Kanunun
            madde gerekçesinde belirttiği hususlar da dikkate alınmak suretiyle
            hakkaniyet açısından ilgili tebliğ, kılavuz ile usul ve esasların gözden
            geçirilmesi, eğitim ve öğretim desteğine ilişkin yerleştirme sü-
            recinin ara sınıflar açısından daha dengeli ve adil dağılım ya-
            pılabilmesi ve ailelerin gelir durumunun tespitinin puanlama
            kriterleri ve beyan usulü açısından yeniden değerlendirilerek
            gerekli tedbirlerin alınmasına ihtiyaç duyulduğu, yapılacak dü-
            zenlemelerin 2016-2017 eğitim ve öğretim dönemine ait eğitim ve
            öğretim desteği başvuru ve yerleştirme takvimi açıklanmadan önce
            uygulamaya geçirilmesinin gerekli olduğu, dolayısıyla idarenin eşitlik
            ilkesini gözetmesi, idari bir işlem olarak eğitim ve öğretim desteğinin
            amacıyla, bu destekten istifade etmeye hak kazananların menfaatleri
            üzerindeki olumsuz etkileri arasında uygun bir denge sağlaması gerek-
            tiği kanaat ve sonucuna varılmıştır.
               D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

                22) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki
            etkili  başvuru  hakkının,  17  inci  maddesindeki  hakları  kötüye  kul-
            lanma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye




           100   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110