Page 228 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 228

hakların ihlali şeklindeki iddialar kapsamında müfredat değerlendiril-
            diğinde yapılan değişikliklerin yine İçtihatta da belirtildiği üzere
            tüm öğrencileri kapsadığı ve uygulanmasına engel bir durum
            yoksa hemen uygulamaya geçilebileceği düşünüldüğünde öğren-
            cilerin öğrencilik statülerine bir zarar getirmeyecek dolayısıyla kaza-
            nılmış haklarına ya da mezuniyetleri ile elde edecekleri haklar üzerin-
            de herhangi bir olumsuz etki yaratmayacağı açıktır.

                31. Kaldı ki kazanılmış hak doğuran idari işlemler belirli bir kişiye
            hukuken korunan bir avantaj sağlayan tek taraflı bireysel işlemler ola-
            rak tanımlanmakta olup memur atama işlemi, terfi işlemi, inşaat ruh-
            satı, idari sözleşmeler, sürücü belgesi, bir adayın bir sınavdan geçmesi-
            ne dair işlemler hak yaratıcı işlemlere örnektir (s. 1128, Cilt I, Gözler,
            2009). Bu kapsamda, idarenin müfredat değişikliği işlemine genel ida-
            re hukuku tanımı açısından bakıldığında öğrencilerin kazanılmış hak-
            kının öğrencilik  statüsü olduğundan  hareketle  bu statünün  zarar
            gördüğüne  dair  herhangi  bir işlemden bahsetmek mümkün değildir.

                32. Diğer taraftan, Kurumumuz şikayetçinin Bologna sürecine ge-
            çişle birlikte ders ve kredi sayılarında yapılan değişiklik sonrası daha
            önce alıp başarıyla geçtiği Bilgisayar Semineri dersinin yeni sistemde
            saydırılmaması dolayısıyla mağdur olduğu gerekçesiyle sayılmayan
            dersinin sisteme eklenmesi talebi ile yapılan 2014/2859 sayılı şikayet
            başvurusunu; “…intibak doğrultusunda öğrenciye ek ders yüklenme-
            diği, ayrıca yeni oturtulan sistemde sonradan münferit değişikliklerin
            yapılmasının elvermediği, özellikle yapılan yeni düzenlemede kamu
            yararı ve kamu hizmeti ölçütlerine aykırı herhangi bir durum tespit
            edilemediği ve düzenleyici işlem olması nedeniyle tüm öğrenciler açı-
            sından eşitlik kuralı da ihlal edilmediği…” gerekçeleri ile reddetmiştir.
                33. Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar birlikte değerlendirildi-
            ğinde, şikayete konu somut olayda hukuka ve hakkaniyete aykırılık
            bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.

               D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
                34. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine Ek Protokolün 2 nci mad-
            desinde; “hiç kimsenin eğitim hakkından yoksun bırakılamayacağı” ve
            Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel  Beyannamesinin







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  223
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233