Page 228 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 228
hakların ihlali şeklindeki iddialar kapsamında müfredat değerlendiril-
diğinde yapılan değişikliklerin yine İçtihatta da belirtildiği üzere
tüm öğrencileri kapsadığı ve uygulanmasına engel bir durum
yoksa hemen uygulamaya geçilebileceği düşünüldüğünde öğren-
cilerin öğrencilik statülerine bir zarar getirmeyecek dolayısıyla kaza-
nılmış haklarına ya da mezuniyetleri ile elde edecekleri haklar üzerin-
de herhangi bir olumsuz etki yaratmayacağı açıktır.
31. Kaldı ki kazanılmış hak doğuran idari işlemler belirli bir kişiye
hukuken korunan bir avantaj sağlayan tek taraflı bireysel işlemler ola-
rak tanımlanmakta olup memur atama işlemi, terfi işlemi, inşaat ruh-
satı, idari sözleşmeler, sürücü belgesi, bir adayın bir sınavdan geçmesi-
ne dair işlemler hak yaratıcı işlemlere örnektir (s. 1128, Cilt I, Gözler,
2009). Bu kapsamda, idarenin müfredat değişikliği işlemine genel ida-
re hukuku tanımı açısından bakıldığında öğrencilerin kazanılmış hak-
kının öğrencilik statüsü olduğundan hareketle bu statünün zarar
gördüğüne dair herhangi bir işlemden bahsetmek mümkün değildir.
32. Diğer taraftan, Kurumumuz şikayetçinin Bologna sürecine ge-
çişle birlikte ders ve kredi sayılarında yapılan değişiklik sonrası daha
önce alıp başarıyla geçtiği Bilgisayar Semineri dersinin yeni sistemde
saydırılmaması dolayısıyla mağdur olduğu gerekçesiyle sayılmayan
dersinin sisteme eklenmesi talebi ile yapılan 2014/2859 sayılı şikayet
başvurusunu; “…intibak doğrultusunda öğrenciye ek ders yüklenme-
diği, ayrıca yeni oturtulan sistemde sonradan münferit değişikliklerin
yapılmasının elvermediği, özellikle yapılan yeni düzenlemede kamu
yararı ve kamu hizmeti ölçütlerine aykırı herhangi bir durum tespit
edilemediği ve düzenleyici işlem olması nedeniyle tüm öğrenciler açı-
sından eşitlik kuralı da ihlal edilmediği…” gerekçeleri ile reddetmiştir.
33. Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar birlikte değerlendirildi-
ğinde, şikayete konu somut olayda hukuka ve hakkaniyete aykırılık
bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
34. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine Ek Protokolün 2 nci mad-
desinde; “hiç kimsenin eğitim hakkından yoksun bırakılamayacağı” ve
Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 223