Page 276 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 276

kullanılan maddi gelir kriterinin üst limitinin aşağıya çekilmesi
            suretiyle gelir grubu olarak toplumun alt seviyesinde yer alan ai-
            lelerin parasız yatılılık ve bursluluk imkanından daha fazla yarar-
            lanması amacıyla getirilen düzenlemelerde, hukuka, kamu yara-
            rına ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmamaktadır.” ifadeleri-
            ne yer verilerek söz konusu davanın reddine karar verilmiştir.
               C. Kamu Denetçisi Serpil ÇAKIN’ın Kamu Başdenetçisine
            Önerisi
               24)  Kamu  Denetçisi  yaptığı  inceleme ve araştırma  neticesinde,
            şikayetçinin talebinin yerinde olmadığı ve reddi gerektiği yönünde
            Kamu Başdenetçisine öneride bulunmuştur.

               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme

               25) Şikayetçi, paragraf 5’te ifade edildiği üzere, mezkur yönetme-
            lik hükmündeki “üç katı” ibaresinin “beş katı” şeklinde değiştirilerek,
            kendi çocuklarının ve başarılı olan öğretmen çocuklarının pa-
            rasız yatılılık ve bursluluk imkanından yararlanabilmesini ta-
            lep etmektedir.
               26) Şikayetçinin talebine ilişkin mevzuat ve uygulama (içtihat) in-
            celendiğinde, Anayasa’nın 2 nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin
            sosyal bir hukuk devleti olduğunun belirtildiği;  22 no’lu paragrafta
            belirtilen Anayasa Mahkemesi’nin kararında ise sosyal devletin, güç-
            süzleri güçlüler karşısında koruyarak sosyal adaleti ve toplumsal den-
            geleri gözeten devlet olduğunun ifade edildiği, bu kapsamda sosyal
            devlet ilkesinin bir gereği olarak devlete, Anayasa’da bir takım görev
            ve yetkiler verildiği görülmektedir. Bunlardan biri de, eğitim öğrenim
            hakkına ilişkin olan ve Anayasa’nın 42 nci maddesinde yer alan, Dev-
            letin maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilerin, öğrenimlerini
            sürdürebilmeleri amacı ile burslar verebileceği ve başka yollarla gerekli
            yardımları yapacağı hükmüdür. Benzer hükme Milli Eğitim Temel Ka-
            nunu’nun 8 inci maddesinde de değinilmiştir (18. prg.). Bu anlamda,
            Devlet, bireyin doğuştan sahip olduğu onurlu bir yaşam sür-
            dürme, maddi ve manevi varlığını geliştirme hakkını kullana-
            bilmesi için sosyal adalet gereklerini de gözeterek gerekli ola-
            nakları sağlamakla yükümlendirilmiş ancak   yine





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  271
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281