Page 278 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 278

29) Bu durumda, Milli Eğitim Bakanlığı’nın yapacağı sosyal
            yardımların sınırsız olmadığı, ancak kaynaklarının elverdiği
            ölçüde bu görevi yerine getirebileceği, parasız yatılılık ve burs-
            luluk imkanından yararlanabilmek için maddi imkanlardan
            yoksun bulunma kriterinin bulunduğu, bahse konu kriterin
            tespiti için bir üst limit getirildiği, üst limitin belirlenmesin-
            de idareye takdir yetkisi verildiği, bu yetki çerçevesinde maddi
            gelir kriterinin üst limitinin üç katı şeklinde belirlenerek sos-
            yal yardıma gerçekten ihtiyacı olan öğrencilerin bu imkanlar-
            dan faydalanmasının sağlandığı anlaşılmıştır. Nitekim, 23 üncü
            paragrafta da belirtildiği üzere Danıştayca, maddi kriter ile sosyal
            devlet ilkesine uygun bir sınırlama getirildiğinden bahisle anı-
            lan ibarenin iptali istemi reddedilmiş, idarenin takdir yetkisi-
            ni kamu yararına, hizmet gereklerine ve kanunun amacına uy-
            gun kullandığı yönünde karar verilmiştir.
               30) Dolayısıyla, sosyal devlet ve idarenin takdir yetkisi ilkelerine
            ilişkin açıklamalar kapsamında şikayetçinin 5 no’lu paragrafta açık-
            lanan itirazlarının ve iddialarının Anayasa’nın ve Kanun’un ilgili hü-
            kümleri ile uyuşmadığı, ilgili Kanunun amacı ve ulaşılmak istenen he-
            defle çatıştığı açıktır. Kaldı ki idare öğretmen kontenjanı uygulaması
            ile uzaklaşmış olduğu Kanun’da belirtilen bu amaca, öğretmen çocuk-
            larına ayrılan %15’lik kontenjanın dolmasının zorunlu olmadığına ve
            açık kontenjanların diğer öğrencilere ayrılan %70’lik kontenjana ilave
            edileceğine ilişkin Yönetmelik hükmü (20/a prg.) ile yaklaşabilmekte-
            dir.

               31) Bu anlamda, şikayetçinin 4 no’lu paragrafta değindiği çelişki
            halihazırda öğretmen   kontenjanı uygulamasından kaynaklanmak-
            tadır. Nitekim, Kurumumuza Devlet Parasız Yatılı ve Bursluluk Sına-
            vı’nda öğretmen çocuklarına kontenjan tanınmasına son verilmesi
            talebini içeren 2014/4405 sayılı şikayet dosyası hakkında Kamu Baş-
            denetçilik Makamı’nın 10.04.2015 tarihli Kısmen Ret Kısmen Tavsiye
            Kararın’da tam aksine “Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sınavı’nda öğretmen
            çocuklarına %15 kontenjan tanınmasının Anayasaya aykırılık teşkil ettiği;
            eğitim öğretim kazanımı, sınavdaki başarı, maddi imkânlar yönünden aynı
            standartlara sahip olan çocukların aynı şartlarda yarışması gerekir-
            ken bir meslek grubuna yönelik ayrımcılık yapıldığı ve söz konu-
            su ayrımcılığın ileri demokrasi ve hukukun üstünlüğü ilkeleriyle




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  273
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283