Page 278 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 278
29) Bu durumda, Milli Eğitim Bakanlığı’nın yapacağı sosyal
yardımların sınırsız olmadığı, ancak kaynaklarının elverdiği
ölçüde bu görevi yerine getirebileceği, parasız yatılılık ve burs-
luluk imkanından yararlanabilmek için maddi imkanlardan
yoksun bulunma kriterinin bulunduğu, bahse konu kriterin
tespiti için bir üst limit getirildiği, üst limitin belirlenmesin-
de idareye takdir yetkisi verildiği, bu yetki çerçevesinde maddi
gelir kriterinin üst limitinin üç katı şeklinde belirlenerek sos-
yal yardıma gerçekten ihtiyacı olan öğrencilerin bu imkanlar-
dan faydalanmasının sağlandığı anlaşılmıştır. Nitekim, 23 üncü
paragrafta da belirtildiği üzere Danıştayca, maddi kriter ile sosyal
devlet ilkesine uygun bir sınırlama getirildiğinden bahisle anı-
lan ibarenin iptali istemi reddedilmiş, idarenin takdir yetkisi-
ni kamu yararına, hizmet gereklerine ve kanunun amacına uy-
gun kullandığı yönünde karar verilmiştir.
30) Dolayısıyla, sosyal devlet ve idarenin takdir yetkisi ilkelerine
ilişkin açıklamalar kapsamında şikayetçinin 5 no’lu paragrafta açık-
lanan itirazlarının ve iddialarının Anayasa’nın ve Kanun’un ilgili hü-
kümleri ile uyuşmadığı, ilgili Kanunun amacı ve ulaşılmak istenen he-
defle çatıştığı açıktır. Kaldı ki idare öğretmen kontenjanı uygulaması
ile uzaklaşmış olduğu Kanun’da belirtilen bu amaca, öğretmen çocuk-
larına ayrılan %15’lik kontenjanın dolmasının zorunlu olmadığına ve
açık kontenjanların diğer öğrencilere ayrılan %70’lik kontenjana ilave
edileceğine ilişkin Yönetmelik hükmü (20/a prg.) ile yaklaşabilmekte-
dir.
31) Bu anlamda, şikayetçinin 4 no’lu paragrafta değindiği çelişki
halihazırda öğretmen kontenjanı uygulamasından kaynaklanmak-
tadır. Nitekim, Kurumumuza Devlet Parasız Yatılı ve Bursluluk Sına-
vı’nda öğretmen çocuklarına kontenjan tanınmasına son verilmesi
talebini içeren 2014/4405 sayılı şikayet dosyası hakkında Kamu Baş-
denetçilik Makamı’nın 10.04.2015 tarihli Kısmen Ret Kısmen Tavsiye
Kararın’da tam aksine “Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sınavı’nda öğretmen
çocuklarına %15 kontenjan tanınmasının Anayasaya aykırılık teşkil ettiği;
eğitim öğretim kazanımı, sınavdaki başarı, maddi imkânlar yönünden aynı
standartlara sahip olan çocukların aynı şartlarda yarışması gerekir-
ken bir meslek grubuna yönelik ayrımcılık yapıldığı ve söz konu-
su ayrımcılığın ileri demokrasi ve hukukun üstünlüğü ilkeleriyle
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 273