Page 277 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 277
Anayasa’nın 65 inci maddesine göre, Anayasa ile belirlenen
bu görevin devletin mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde
yerine getirebileceği kural altına alınmıştır. Bu bağlamda, anı-
lan hükmün sosyal ve ekonomik alanlarda devlete yüklenen gö-
revlerin sınırını oluşturduğu açıktır.
27) Bu çerçevede, parasız yatılılık ve bursluluk yardımı, eğitim ve
öğrenim hakkı alanında sosyal devlet ilkesinin bir gereği olarak Devle-
te verilen görevlerden biri olup anılan olanaktan faydalanabilmek
için, 19 no’lu paragrafta değinilen Kanun’da yer alan başarılı olmak
ve maddi imkanlardan yoksun bulunmak kriterlerini taşımak
gerekmektedir. Bahse konu Kanun’un 14’üncü maddesinde ise, pa-
rasız yatılı olarak okutulacak öğrencilerde aranacak şartların Bakanlar
Kurulu’nca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenleneceği hüküm altına
alınarak; parasız yatılılık ve bursluluk imkanından yararlana-
bilecek öğrencilerin tespiti konusunda idareye takdir yetkisi
verildiği görülmektedir.
28) Bu kapsamda idare, takdir yetkisini kullanarak şikaye-
te konu Yönetmelikte “üç katı” ibaresine yer vermiş olup; 20
ve 21 no’lu paragraflarda açıklandığı üzere, ilköğretim ve ortaöğretim
kurumlarında parasız yatılı veya burslu olarak okuyacak öğrencilerin
ailelerinin fert başına düşen yıllık gelir miktarının 6150 TL tutarının
altında olması gerektiği kuralını, maddi gelir kriteri olarak belirlemiş-
tir. İdarenin bu takdir yetkisini kullanırken yasanın öngördüğü amaç
ve sınırlar dahilinde kalarak kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun
şekilde hareket etmekle yükümlü olduğu tartışmasızdır. Bu çerçevede
idarenin Kurumumuza göndermiş olduğu cevabi yazıda yer alan açık-
lamalardan, sosyal yardımdan faydalanan ailelerin gelir grubu
itibariyle toplumun daha alt seviyesinde bulunan ve maddi du-
rumları eğitim hizmetinin maliyetini karşılamaya elvermeyen
kesimlere ağırlık verilmesinin gerekliliği adına gelir düzeyi
daha az olan ailelerin çocuklarının sosyal yardımdan faydalan-
masını sağlayacak şekilde bir düzenlemeye gidildiği anlaşılmış
olup, Milli Eğitim Bakanlığı’nın takdir yetkisini kullanırken
kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun davranmayı amaçla-
dığı görülmüştür.
272 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU