Page 277 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 277

Anayasa’nın 65 inci maddesine göre, Anayasa ile belirlenen
            bu görevin devletin mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde
            yerine getirebileceği kural altına alınmıştır. Bu bağlamda, anı-
            lan hükmün sosyal ve ekonomik alanlarda devlete yüklenen gö-
            revlerin sınırını oluşturduğu açıktır.
               27) Bu çerçevede, parasız yatılılık ve bursluluk yardımı, eğitim ve
            öğrenim hakkı alanında sosyal devlet ilkesinin bir gereği olarak Devle-
            te verilen görevlerden biri olup anılan olanaktan faydalanabilmek
            için, 19 no’lu paragrafta değinilen Kanun’da yer alan başarılı olmak
            ve maddi imkanlardan yoksun bulunmak kriterlerini taşımak
            gerekmektedir. Bahse konu Kanun’un 14’üncü maddesinde ise, pa-
            rasız yatılı olarak okutulacak öğrencilerde aranacak şartların Bakanlar
            Kurulu’nca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenleneceği hüküm altına
            alınarak;  parasız yatılılık ve bursluluk imkanından yararlana-
            bilecek öğrencilerin tespiti konusunda idareye takdir yetkisi
            verildiği görülmektedir.

               28) Bu kapsamda idare, takdir yetkisini kullanarak şikaye-
            te konu Yönetmelikte “üç katı” ibaresine yer vermiş olup;  20
            ve 21 no’lu paragraflarda açıklandığı üzere, ilköğretim ve ortaöğretim
            kurumlarında parasız yatılı veya burslu olarak okuyacak öğrencilerin
            ailelerinin fert başına düşen yıllık gelir miktarının 6150 TL tutarının
            altında olması gerektiği kuralını, maddi gelir kriteri olarak belirlemiş-
            tir. İdarenin bu takdir yetkisini kullanırken yasanın öngördüğü amaç
            ve sınırlar dahilinde kalarak kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun
            şekilde hareket etmekle yükümlü olduğu tartışmasızdır. Bu çerçevede
            idarenin Kurumumuza göndermiş olduğu cevabi yazıda yer alan açık-
            lamalardan, sosyal yardımdan faydalanan ailelerin gelir grubu
            itibariyle toplumun daha alt seviyesinde bulunan ve maddi du-
            rumları eğitim hizmetinin maliyetini karşılamaya elvermeyen
            kesimlere ağırlık verilmesinin gerekliliği adına gelir düzeyi
            daha az olan ailelerin çocuklarının sosyal yardımdan faydalan-
            masını sağlayacak şekilde bir düzenlemeye gidildiği anlaşılmış
            olup, Milli Eğitim Bakanlığı’nın takdir yetkisini kullanırken
            kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun davranmayı amaçla-
            dığı görülmüştür.







           272   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282