Page 275 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 275
işletilmesini, bu yolla bireylerin refah, huzur ve mutluluğunun
sağlanmasını gerekli kılar.” ifadelerine yer verilerek sosyal devletin
tanımı yapılmıştır.
23) Danıştay 8. Daire’nin 25.05.2012 tarihli ve E: 2009/2507,
K: 2012/3473 sayılı karar ile, 2009 Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sı-
navı (PYBS) e Başvuru Kılavuzunun 2/f maddesindeki “2009 Mali Yılı
için tespit edilen 4.353,00 TL’yi geçmemesi gerekir...” ibaresi ile bunun
dayanağı olan İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumlarında Parasız Yatı-
lılık, Burs ve Sosyal Yardımlar Yönetmeliğinin 5/2 d maddesindeki “…
üç katını geçmemek kaydıyla” ibaresinin; sosyal devlet ilkesi uyarınca
başarılı ve maddi imkandan yoksun öğrencilerin desteklenmesi için
gerekli tedbirlerin devlet tarafından alınması gerektiği ve bu tedbire
ilişkin olarak parasız yatılılık ve bursluluk sınavına girecek adayların
maddi imkanlarına ilişkin sınırların, öğrenim hakkına ilişkin ol-
duğundan ancak yasa ile belirleneceği, dava konusu düzenle-
melerin Anayasal öğrenim hakkını hukuka aykırı bir şekilde
sınırladığı ve maddi sınırlar belirlenirken enflasyon oranlarının dik-
kate alınmadığı ileri sürelerek iptali istemli açılan davanın kararında
özetle; “Devlet tarafından sağlanan parasız yatılılık ve bursluluk
imkanından faydalanan ailelerin gelir grubu itibariyle toplumun
daha alt seviyesinde bulunan ve maddi durumları eğitim hizmeti-
ni karşılamayan kesimlerde yoğunlaştırılmak istendiği, bir başka
ifadeyle parasız yatılılık ve bursluluk imkanından yararlanacakların belir-
lenmesinde kullanılan maddi gelir kriterinin üst limitinin aşağıya çekilmesi
suretiyle gelir olarak en alt seviyede yer alan ailelerin parasız yatılı ve burs-
luluk imkanından daha fazla yararlanmasının amaçlandığı anlaşılmakta-
dır.
Bu bağlamda, parasız yatılılık ve bursluluk imkanından fayda-
lanacak maddi imkandan yoksun başarılı öğrencilerin belirlenme-
sinde görevli ve yetkili olan idarelerin bu konuda sahip oldukları
takdir hakkını, parasız yatılılık ve bursluluk imkanının amacına
uygun olarak yoğunlukla daha alt gelir seviyelerinde bulunan ai-
lelerin faydalanacağı şekilde düzenleme yapmak yönünde kullan-
masının kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olduğu açıktır.
Bu duruma göre, Devlet tarafından sağlanan parasız yatılı-
lık ve bursluluk imkanından yararlanacakların belirlenmesinde
270 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU