Page 275 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 275

işletilmesini, bu yolla bireylerin refah, huzur ve mutluluğunun
            sağlanmasını gerekli kılar.” ifadelerine yer verilerek sosyal devletin
            tanımı yapılmıştır.
               23)  Danıştay 8. Daire’nin 25.05.2012 tarihli ve E: 2009/2507,
            K: 2012/3473 sayılı karar ile, 2009 Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sı-
            navı (PYBS) e Başvuru Kılavuzunun 2/f maddesindeki “2009 Mali Yılı
            için tespit edilen 4.353,00 TL’yi geçmemesi gerekir...” ibaresi ile bunun
            dayanağı olan İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumlarında Parasız Yatı-
            lılık, Burs ve Sosyal Yardımlar Yönetmeliğinin 5/2 d maddesindeki “…
            üç katını geçmemek kaydıyla” ibaresinin;  sosyal devlet ilkesi uyarınca
            başarılı ve maddi imkandan yoksun öğrencilerin desteklenmesi için
            gerekli tedbirlerin devlet tarafından alınması gerektiği ve bu tedbire
            ilişkin olarak parasız yatılılık ve bursluluk sınavına girecek adayların
            maddi imkanlarına ilişkin sınırların, öğrenim hakkına ilişkin ol-
            duğundan ancak yasa ile belirleneceği, dava konusu düzenle-
            melerin Anayasal öğrenim hakkını hukuka aykırı bir şekilde
            sınırladığı ve maddi sınırlar belirlenirken enflasyon oranlarının dik-
            kate alınmadığı ileri sürelerek iptali istemli açılan davanın kararında
            özetle;  “Devlet tarafından sağlanan parasız yatılılık ve bursluluk
            imkanından faydalanan ailelerin gelir grubu itibariyle toplumun
            daha alt seviyesinde bulunan ve maddi durumları eğitim hizmeti-
            ni karşılamayan kesimlerde yoğunlaştırılmak istendiği, bir başka
            ifadeyle parasız yatılılık ve bursluluk imkanından yararlanacakların belir-
            lenmesinde kullanılan maddi gelir kriterinin üst limitinin aşağıya çekilmesi
            suretiyle gelir olarak en alt seviyede yer alan ailelerin parasız yatılı ve burs-
            luluk imkanından daha fazla yararlanmasının amaçlandığı anlaşılmakta-
            dır.
               Bu bağlamda, parasız yatılılık ve bursluluk imkanından fayda-
            lanacak maddi imkandan yoksun başarılı öğrencilerin belirlenme-
            sinde görevli ve yetkili olan idarelerin bu konuda sahip oldukları
            takdir hakkını, parasız yatılılık ve bursluluk imkanının amacına
            uygun olarak yoğunlukla daha alt gelir seviyelerinde bulunan ai-
            lelerin faydalanacağı şekilde düzenleme yapmak yönünde kullan-
            masının kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olduğu açıktır.

               Bu duruma göre, Devlet tarafından sağlanan  parasız yatılı-
            lık ve  bursluluk imkanından  yararlanacakların  belirlenmesinde





           270   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280