Page 304 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 304
Usul ve Esaslar’ın “ÖYP puanı” başlıklı 5 inci maddesinin bi-
rinci fıkrasında, “ÖYP kapsamında araştırma görevlisi olarak atan-
mak üzere başvuran her bir aday için ya da program gereğince bir ÖYP
yükseköğretim kurumuna lisansüstü eğitim-öğretim görmek amacıyla
başvuran her bir ÖYP araştırma görevlisi için bir ÖYP puanının hesap-
lanacağı” belirtilmiş; ikinci fıkrasında ise, “ÖYP puanının hesaplan-
masında lisans not ortalamasının % 35’inin, Akademik Personel ve Li-
sansüstü Eğitim Giriş Sınavı (ALES) puanın % 50’sinin ve varsa yaban-
cı dil sınavı puanın % 15’inin dikkate alınacağı” hükme bağlanmıştır.
Mezkur Usul ve Esasların “Başvuru, değerlendirme ve ata-
ma” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında, “Adayların,
ilan edilen ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvurularını, YÖK’ün
internet sitesi üzerinden beyan usulüne göre yapacağı, ÖYP araştır-
ma görevlisi kadrolarına yerleştirmelerin ise ÖYP puanı esas alınarak
merkezi sistemle yapılacağı ve sonuçların Yürütme Kurulunca onay-
lanmasını müteakip YÖK tarafından ilan edileceği” ifade edilmiş; aynı
maddenin ikinci fıkrasında ise, “Adayların ilan edilen kadrolara
atamalarının, yerleştirildikleri yükseköğretim kurumları tarafından
2547 sayılı Kanunun 33 üncü maddesi uyarınca yapılacağı” kural altı-
na alınmıştır.
B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
25) Anayasa Mahkemesinin 16/10/1996 tarihli ve E: 1996/17,
K: 1996/38 sayılı kararında, “Yasa önünde eşitlik ilkesi, hukuksal
durumları benzer olanlar için sözkonusudur. Bu ilke ile, yasa önünde
eşitlik, yani hukuksal eşitlik öngörülmektedir. Eşitlik ilkesinin amacı,
aynı durumda bulunan kişilerin yasalarca aynı işleme bağlı tutulma-
larını sağlamak ve kişilere yasa karşısında ayrım yapılmasını ve ayrı-
calık tanınmasını önlemektir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan kimi
kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak yasa karşısında eşitliğin
çiğnenmesi yasaklanmıştır. Durum ve konumlarındaki özellikler,
kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları gerekli kı-
labilir. Özelliklere, ayrılıklara dayandığı için haklı olan neden-
ler, ayrı düzenlemeyi eşitlik ilkesine aykırı değil, geçerli kılar.
Anayasa’nın amaçladığı eylemli değil, hukuksal eşitliktir. Aynı hukuk-
sal durumlar aynı, ayrı hukuksal durumlar ayrı kurallara bağlı tutu-
lursa Anayasa’nın öngördüğü eşitlik ilkesi çiğnenmiş olmaz. Kişisel
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 299