Page 558 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 558
uygulandığında, bölgede devam eden “terör olayları” gibi “elde
olmayan, zorlayıcı sebepler” dolayısıyla öğrencilerin okuldan
“geçici olarak” uzak kalmasının “meşru” kabul edilmesi gerekti-
ği; nitekim gerek 222 Sayılı Kanun ve bu Kanuna uygun olarak
kabul edilen İlköğretim ve Ortaöğretim Yönetmelikleri gerek-
se de sokağa çıkma yasaklarının hukuki dayanağı olan 5442 sa-
yılı İl İdaresi Kanunun ilgili hükümleri sebebiyle bölgede kamu
düzeni ve güvenliği sağlanıncaya kadar öğrencilerin okuldan
uzak kalabileceklerinin “öngörülebilir” olduğu, kaldı ki sokağa
çıkma yasakları devam ederken ve okullar terör örgütü men-
suplarınca hedef alınırken öğrencilerin ve velilerinin okula
yeniden dönmeleri yönündeki beklentilerinin “gerçekçi, makul
ve kabul edilebilir” olmayacağı; ilgili mevzuatı incelendiğinde
“öğrencilerin okula “yeniden entegrasyonunu” sağlamak için
“telafi eğitimlerinin” öngörülerek “usuli güvencenin” de sağlan-
dığı; idarenin sunduğu bilgi ve belgelerden telafi eğitimlerinin
kısa, orta ve uzun vadeli planlamalar dâhilinde uygulandığının
anlaşıldığı, üstelik bu eğitimlerin “sosyal, kültürel, sportif vb.
faaliyetlerle zenginleştirildiği”; öğrencilere ve ailelerine böl-
gede yaşanan çatışma ortamının getirdiği olumsuzluklardan
sıyrılmaları, yeniden toplumla bütünleşebilmelerinin sağlan-
ması için “psiko-sosyal desteğin” yanı sıra “ekonomik açıdan
da destek” sağlandığı, dolayısıyla kamu otoritesince gereken/
mümkün olan tüm çabanın gösterildiği ve tedbirlerin alındığı
tespit edildiğinden, öğrencilerin mülki amirlerce alınan soka-
ğa çıkma yasağı kararları ve güvenlik kuvvetleri tarafından yü-
rütülen operasyonlar sebebiyle eğitim ve öğretimlerine ara ve-
rilerek okuldan uzak kalmalarının “eğitim hakkından mahrum
bırakma sonucunu doğurmadığı ve izlenen meşru amaçla ölçülü
bir önlem olduğu” sonucuna varılmıştır.
60. Öte yandan başvurucular, eğitim ve öğretime ara veril-
mesi uygulaması dolayısıyla öğrencilerin müfredatı tamamla-
yamamaları sebebiyle karşı karşıya kalabilecekleri sorunlara
dair somut, makul ve kabul edilebilir bir iddia ileri sürmedikle-
ri gibi, AİHM’nin de alternatif eğitimin tüm müfredatı içerecek
şekilde kapsamlı olmasının beklenemeyeceği yönündeki kabu-
lü karşısında, eğitim ve öğretim faaliyetinin telafi eğitimleri
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 553