Page 209 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 209

geliştirerek sürdüren, Anayasa’ya aykırı durum ve tutumlardan kaçı-
            nan, hukuku tüm devlet organlarına egemen kılan, Anayasa ve huku-
            kun üstün kurallarıyla kendini bağlı sayıp yargı denetimine açık olan
            devlet olarak tanımlanmaktadır. Şikayet konusuna ilişkin uygulama-
            lar bölümünde de kısaca bahsedildiği üzere eylemi gerçekleştiren kişi
            ile müeyyide arasında illiyet bağı kurulmadan yaptırımına gidilmesi
            tamamen Anayasaya ve Hukuk Devleti ilkesine ters düşmektedir.

               31.Toplanan deliler,iddia (parg 5), idarenin açıklamaları (parg 6,7
            ve 8 ) ve tüm dosya içeriğinden;Avrupa insan hakları sözleşmelerinde
            de kabul edilen evrensel kurallar uyarınca, yasaların açık, net , anlaşı-
            labilir ve bireyler tarafından öngörülebilir olması benimsenmiştir.Bi-
            reylerin toplumsal hayatlarında yasalara uygun hareket etmek zorun-
            luluğunda olduğu tartışmasız olup, bunun sonucu olarak da uymak zo-
            runda oldukları yasaların kendileri için çizmiş olduğu sınırların açık,-
            net, anlaşılabilir ve öngörülebilir olmasını istemek hakkına da sahip
            olmaları işin doğası gereğidir.Oysa Karayolları Trafik Kanununun 35
            inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan mevzuatın araç muayene üc-
            reti gecikme ücretinin muayene tarihindeki malikinden mi, yoksa bu
            koşul aranmadan müracaat eden araç malikinden mi alınacağı konu-
            sunda açık, net ve öngörülebilir bir düzenlemeyi içermediği aşikardır.
               32. Bu haliyle;yukarıda 17 inci paragrafta belirtilen mevzuat hük-
            mü gereğince, kanun koyucu muayene süresini geçiren araç kullanıcı-
            ları için idari para cezası öngörülmüştür. şikayete konu olaydaki araç
            muayenesini yaptırmamanın müeyyidesi ise gecikme ek ücreti öden-
            mesi olarak belirtilmiştir.Aksi taktirde aynı eylem için iki ayrı ceza
            öngörülmüş  olurdu  ki,  kanun  koyucunun  bunu  hedeflemiyeceği  de
            açıktır.
               33. Somut olayda; bahsi geçen aracın muayene gecikme ücreti eski
            malik dönemine ait olup, bu nedenle eski malikten tahsili gerekirken
            satın alan şikayetçiden tahsil edilmesi doğru değildir. Her ne kadar
            Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından verilen cevapta söz ko-
            nusu cezanın aracın aynından kaynaklanan bir borç olmadığı belirtil-
            miş ise de, uygulamaya bakıldığında araç muayene gecikme ücretinin
            aracın aynına bağlı olarak değerlendirildiği,gecikme cezasının hazine-
            ye yatırıldığı, zira kim malik ise dönemine bakılmaksızın son malikten
            tahsil edildiği görülmektedir.





           204   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214