Page 210 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 210
34. İlgili yönetmeliğin 19 uncu maddesinde muayenesi zamanında
yaptırmayanların ne kadar süre içerisinde bunu en yakın trafik kurulu-
şuna bildireceği belli değildir.Bu ise uygulamada ve denetimde tered-
düte ve karışıklığa neden olmaktadır. Bunun açık bir şekilde belirlen-
mesi yönünde yönetmelikte düzenlenmesi gerekir.
35. Yukarıda 13 üncü paragrafta idare muayene zorunluluğunun
satış tarihi itibarıyla başlayacağına dair bir düzenleme bulunmadığı
şeklinde birey aleyhine bir yorum yapıldığı, oysa mevzuat bölümünde
açıklandığı üzere cezaların şahsiliği ilkesine aykırı bir değerlendirme
olduğu, araç mülkiyetine geçtikten sonra sorumlu olunabileceği, eski
malik dönemindeki yasa ve yönetmeliklere aykırılıktan sorumlu tutul-
manın hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı kuşkusuzdur.
36. Diğer taraftan yukarıda 7/9 ve 18/2 inci paragraflarda açıklan-
dığı üzere; ancak son muayene tarihini kanıtlayamayan cebri icra yo-
luyla satılan araçlardan bilgi, belge ibraz edemeyenlerden 01/01/2005
tarihinden itibaren gecikme bedeli alındığı bildirildiği, başvurucunun
bu belgeleri ibraz etmediğinin iddia edilmediği, zira cebri icra yoluyla
hangi tarihte mülkiyetin kendisine geçtiğinin rahatlıkla anlaşıldığı,-
kaldıki önceki döneme ait yeni malikten bilgi ve belge istenmesinin de
hayatın olağan akışına aykırı olduğu, bu durumda idarenin gecikme
zammını başvurucudan almasının mevzuata ve hakkaniyete uygun ol-
madığı yasa ve yönetmelik çerçevesinde eski malikten alması gerektiği
anlaşılmaktadır.
37. İdare tarafından bu uygulamasının büyük sıkıntılara ve mağdu-
riyetlere neden olduğu bildirilmiştir. (Bkz. parg. 7/8) Bu şikayetlerin
mevzuata, Anayasa Mahkemesi içtihatlarına ve hakkaniyete göre gi-
dermek elbette idarenin ve yetkililerin görevidir.
38. Bu haliyle; yukarıda gerekçeli olarak açıklanan mevzuat hüküm-
leri uyarınca şikayetçiden sorumlu olmadığı bir eylemden kaynaklı ge-
cikme ücreti alınmasının hukuka ve hakkaniyete açıkça aykırı olduğu
sonuç ve kanatine varılmıştır. Şikayetçiye eski döneme ilişkin tahsil
edilen gecikme ücretinin ödenmesi yanı sıra, bir daha aynı mağduri-
yetlere sebebiyet verilmemesi için, muayene gecikme bedeli ödenirken
sorumlusunun (mükellefi) belirlenmesi amacıyla, Karayolları Trafik
Kanunu’nun 35 inci maddesinde yer alan “Muayene süresi geçirilen
her ay için muayene ücreti, yetki verilen gerçek veya tüzel kişi ya da alt
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 205