Page 292 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 292

ödenmesinin bankanın gelir dengesinde yaratacağı etkiye ve dolayısıy-
            la bankanın ekonomik yapısına göre farklı uygulamaların söz konusu
            olduğu anlaşılmaktadır. Bu çerçevede inceleme ve araştırmamız kap-
            samında ...  Bankası ile benzer yapıda olan Bankalardaki erken ödeme
            komisyon oranlarının ne olduğuna dair bilgiye ulaşılmaya çalışılmış
            (bkz par. 6-8) ve internet üzerinde yapılan araştırma sonucunda bu
            oranın ... Bankası A.Ş. ve ... Kredi ve ... Bankası A.Ş. resmi web sitele-
            rinde %2 ve Türkiye Sınai ve ... Bankası A.Ş. web sitesinde %6 olarak
            ilan edildiği tespit edilmiştir.
               35) 28.05.2015 tarihli ve 29369 resmi gazetede yayımlanan “Ko-
            nut Finansmanı Sözleşmeleri Yönetmeliği” incelendiğinde ise Kanun
            koyucunun tüketicinin, konut finansmanı kuruluşuna borçlandığı tu-
            tarın tamamını veya bir taksit tutarından az olmamak üzere herhangi
            bir tutarını vadesinden önce ödemesi durumunda erken ödeme taz-
            minatının üst sınırını yüzde iki olarak belirlediği görülmektedir.
            Her ne kadar ticari krediler için belirlenmiş Kanuni bir azami
            oran söz konusu değilse de bankanın, kredi erken ödeme ko-
            misyonunu dürüstlük kuralı çerçevesinde, ekonomik koşullara
            ve kredi maliyetine göre makul olarak belirlemesi gerekmek-
            tedir.
               Nitekim, yukarıda 21 no.lu paragrafta yer verilen Yargıtay 11. Hu-
            kuk Dairesinin kararı incelendiğinde, tüketicinin taraf olduğu
            konut  kredilerinde  bankanın  talep  edebileceği  erken  ödeme
            komisyonunun yasal olarak en fazla %2’ye kadar olup, ticari
            kredilerde böyle bir hüküm bulunmamasına karşısında bu ora-
            nın ticari kredilere TMK’ nın 2 nci maddesi gereği uygulanması
            gerektiği, belirtilerek davacı lehine karar verildiği görülmüştür.
               36)  818 sayılı Borçlar Kanunu incelendiğinde (bkz. par.16/4 ve
            par.30) alacaklı zarara uğramasa bile ceza lazım olacağı ve şart
            olunan ceza miktarından fazla zarara uğrayan alacaklının
            borçlunun bir kusuru olduğunu ispat etmedikçe fazlasını iste-
            yemeyeceğinin düzenlendiği görülmektedir.
               Somut olayımızda, idarenin kredinin erken kapatılması dolayısıyla
            nakit akış dengesinin bozulduğu ve zarara uğradığı kabul edilse dahi,
            ilgili madde uyarınca bu cezanın alacaklının uğradığı zararın karşılığı
            olmadığı, alacaklının ancak borçlunun kusuru halinde ve bu oranda




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  287
   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297