Page 293 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 293

zararı isteyebileceği tespit edilmiştir. Somut olayımız açısından er-
            ken kapama komisyonu alınacağına sözleşmede açık bir şekilde
            yer verilmemesine karşın şikayetçinin bankacılık piyasasında-
            ki genel uygulamadan hareketle komisyon ödeyeceğini bildiği-
            nin kabulü halinde dahi bir oranın belirlenmediği görülmekte-
            dir. Sözleşme kapsamında böyle bir orana yer verilmemiş olma-
            sı dolayısıyla idarenin %5 oranında erken ödeme komisyonunu
            talep ederken uğradığı zararı ortaya koyması gerekirkenle,
            idarenin  gerek bilirkişi  raporunda tespit  edildiği  üzere (bkz
            par. 32), gerekse de bilgi-belge talebimize istinaden gönderdi-
            ği cevabi yazılarında bu hususa dair somut bir veri ve bilgiye
            yer vermediği görülmektedir.
               37) Sonuç olarak, ilgili Yargıtay kararları, Bilirkişi raporu
            ile 33-36- numaralı paragraflarda yer verilen tespit ve açık-
            lamalar ışığında, her ne kadar yasa koyucu tarafından ticari
            kredilerde erken ödeme komisyon oranına ilişkin azami bir üst
            sınır belirlenmemişse de İdarenin işleminin hukuka, hakkani-
            yete, genel bankacılık uygulamaları ve ticari teamüllere aykırı
            olduğu kanaati ve sonucuna varılmış olup idare tarafından %5
            olarak belirlenen kredi erken ödeme komisyon oranının, şika-
            yet başvurucusunun talebi doğrultusunda indirime tabi tutul-
            maması tüm dosya kapsamına göre hakkaniyete uygun görül-
            memiş, bu konuda paragraf 4/5’te yazılı olduğu üzere Banka
            Genel Müdürlük makamı tarafından kredi erken ödeme komis-
            yon oranının %3’e çekilmesinin hak ve nesafet kurallarına da
            uygun olacağı sonuç ve kanaatine varılmıştır.

               D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               38) Anayasamızın 35 inci maddesinde, herkesin mülkiyet hakkına
            sahip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
            nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
            olamayacağı düzenlenmiştir.
               39) BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin mülkiyet hakkını
            düzenleyen 17 nci maddesi, “Hiç kimsenin keyfi olarak mülkiyetinden
            yoksun bırakılamayacağı” hükmünü amirdir. Avrupa İnsan Hakları
            Sözleşmesine Ek 1 No’lu Protokolün 1 inci maddesinde “Her gerçek ve
            tüzel kişinin, mal ve mülk dokunulmazlığına riayet edilmesini isteme




           288   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298