Page 366 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 366
gibi şikayete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel
Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güven-
ce altına alınmış olan haklara da aykırı bir durum tespit edilememiştir.
E. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
30) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem ve eylem tesis et-
meleri beklenmektedir.
31) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uy-
gun işlem ve eylem ile tutum ve davranışta bulunup bulunmadığını gözetir
ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönet-
melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından
kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında da yer verilmiş-
tir.
32) Şikâyet konusunun çözümüne dayanak teşkil etmek üzere ilgi-
li idareden talep edilen bilgi ve belgelerin süresi içinde Kurumumuza
gönderildiği ve yeterli cevapların verildiği görülmüş, ancak idarenin
“Gönderme Kararı”mıza cevaben şikayetçiye ilettiği cevabi yazıda ida-
rece tesis edilen işlemin ilgili mevzuatına uygun olarak yapıldığı be-
lirtildiğinden, idarenin “şeffaflık”, “hesap verilebilirlik”, “karar-
ların gerekçeli olması”, ilkelerine uygun hareket etmediği gibi
“karara karşı başvuru yolları ve sürelerinin” de gösterilmediği
tespit edilmiştir. İdareden bundan böyle işlemlerinde bu ilke-
lere uygun olarak davranması beklenmektedir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 361