Page 363 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 363

Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü Küçük İşletmeler Statü-
            sü’nün 8 inci maddesinde ise işletici adaylarında aranacak özel şartlar
            (bkz. par.14/1) sıralanmıştır ”
               22) Bahse konu Statünün “İşletici seçiminde değerlendirme” baş-
            lıklı 9 uncu maddesinin (a) ve (f) bentleri arasında işletici seçimi
            değerlendirmesinde gözetilecek temel kriterlere yer verilmiş (Bkz.
            par.14/2), (g) bendinde “Genel müdürün müracaat eden işletici
            adaylarında uygun gördüklerine
               +10 puana kadar takdir hakkını kullanalabileceği”, “Değer-
            lendirme” başlıklı j) bendinin (2) numaralı alt bendinde, “puanlama
            ile ilgili her hususun mutlaka belgelendirileceği”, 10 uncu mad-
            desinde; işletme yerleri için yapılan işletici seçimine ait işlemlerin bir
            ihale niteliği taşımadığı, “Genel Müdürlüğün işletici seçimini ya-
            pıp yapmamakta serbest olduğu”, 19 uncu maddesinin (d) bendin-
            de ise, bir işleticiye verilecek işletme sayısının üçü geçmemek
            üzere birden fazla lokanta-kantin işletmesinin verilebileceği,
            düzenlemelerine yer verilmiştir.
               23) Bilindiği üzere İdareler, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa
            ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olma-
            mak  şartıyla,  her  zaman  yönetmelik,  tebliğ,  genelge  çıkarabilme  ve
            diğer düzenleyici işlemleri tesis etme yetkisine sahiptir. İdarenin bi-
            reysel işlem yapma yetkisine sahip olduğu yerde düzenleme yetkisine
            de sahip olduğu, düzenleyici işlemin idarenin takdir yetkisinin doğal
            bir sonucu olduğu, bu yetkinin aynı zamanda hizmetin yürütülmesi
            ve devamının sağlanması açısından da bir gereklilik olduğu kabul edil-
            mektedir. Düzenleyici işlem yapma yetkisine sahip idarî makamların,
            düzenleyici işlem ile getirdiği kuralların ise öngörülebilir, hukuka ve
            haklı beklentilere uygun olması, bireyin kanunî hakları ile hukukî is-
            tikrarı ve Anayasanın 10 uncu maddesindeki kanun önünde eşitlik il-
            kesini gözetmesi gerekmektedir.

               24) İdarenin takdir yetkisi ve bu yetkisinin denetimi konuları
            doktrinde ve yargı kararlarında ayrıntılı incelenmiştir. Takdir yet-
            kisi, belirli olguların varlığı halinde, İdarenin serbestçe ya da
            mevcut seçeneklerinden birini uygun gördüğünce tercih ede-
            rek karar alabilme imkânı olup, İdare takdir yetkisini kullanır-
            ken bazı ilkelere uymak zorundadır (http://www.ozerdemir.com/




           358   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368