Page 267 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 267

116. maddede sayılan ihlallerin niteliğinden kaynaklanan güçlükler
            bulunduğundan, trafik ihlaline ilişkin tutanak, aracın tescil plakasına
            göre düzenlenmektedir.
               Ayrıca kural ihlali yapan ve sürücüsü tespit edilemeyen araçların,
            trafik zabıtası tarafından saptanabilecek plâkasından başka ayırt edici
            bir özelliğinin bulunmadığı, ancak plâka ile de araç sahibine ulaşılabi-
            leceği açıktır.
               Dolayısıyla Anayasa’ya aykırılığı ileri sürülen düzenlemenin, geli-
            şen, büyüyen, çeşitlenen ve çoğalan trafik sorunlarını zamanında ve
            etkin bir biçimde denetleyebilmek ve toplum hâlinde yaşamanın gü-
            venli bir biçimde sürdürülebilmesi amacıyla, demokratik toplumda
            zorunlu olarak getirilen uygulamalar olduğu kabul edilmelidir.” ifade-
            lerine yer verilerek iptal isteminin reddine karar verilmiştir.
               28) 13.10.1983 günlü, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na,
            17.10.1996 günlü, 4199 sayılı Kanun’un 43. maddesi ile eklenen ek 6.
            maddenin ikinci fıkrasının Anayasa’nın 2., 11., 36. ve 38. maddelerine
            aykırılığı ileri sürülerek iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine yapılan
            itiraz başvurusu üzerine Anayasa Mahkemesince verilen 26.12.2013
            tarih ve E:2013/43, K:2013/168 sayılı kararda; “İdare eliyle yürütü-
            len hizmet ve faaliyetlerden, genel idare esaslarına göre yürütülmesi
            zorunlu olmayan hizmetlerin, Devletin gözetimi ve denetimi altında,
            belli yasal usullerle özel kişilere yaptırılabilmesi ise olanaklıdır.
               İtiraz konusu kuralda fahri trafik müfettişlerine, 2918 sayılı Ka-
            nun’un suç saydığı fiilleri işleyenler hakkında bu kurallara uygun dav-
            ranıp davranmadıklarını tarafsızca kanıt toplayarak araştırıp, değer-
            lendirmek üzere ilgililere bu durumu tutanak düzenlemek suretiyle
            bildirerek trafik polislerine tanınan trafik suçunu tespit etme yani de-
            netleme yetkisi verilmektedir.
               Denetim sonucu fahri trafik müfettişleri tarafından düzenlenen tu-
            tanaklar idari işlem kuramı uyarınca hazırlık işlemi niteliğinde olup bu
            tutanakların hazırlanması, denetlenen kişinin hukuksal durumunda
            değişiklik yaratmamaktadır. Asıl icrai işlem, denetim sonucunda yet-
            kili makamlarca verilen idari yaptırımlardır. Söz konusu kuralla, fah-
            ri trafik müfettişlerine trafik suçu işleyenleri tespit etme ve tutanağa
            bağlama yetkisi tanınmakla birlikte bu kapsamda düzenlenen tuta-
            nakların trafik kuruluşlarına gönderilmesi ve trafik cezasının yetkili



           260   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272