Page 270 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 270

aykırılığı ileri sürülerek iptaline karar verilmesi istemi ile ilgili verdiği
            26.12.2013 tarih ve E. 2013/43, K. 2013/168 sayılı kararında:
               “… Sürücünün kimliğinin belirlenmesinde, fahri trafik müfettişleri
            tarafından suç tutanağı düzenlenebilecek ihlallerin niteliğinden kay-
            naklanan  güçlükler  bulunduğundan,  trafik  ihlaline  ilişkin  tutanak,
            aracın tescil plakasına göre düzenlenmektedir. Ayrıca kural ihlali ya-
            pan ve sürücüsü tespit edilemeyen araçların plâkasından başka sapta-
            nabilecek ayırt edici bir özelliğinin bulunmadığı, ancak plâka ile araç
            sahibine ulaşılabileceği de açıktır. Fahri trafik müfettişleri tarafından
            2918 sayılı Kanun’un suç saydığı fiiller nedeniyle, sürücüsü tespit edi-
            lemeyen araçların tescil plakalarına göre suç tutanağının düzenlenme-
            si, bir trafik kuralının ihlal edildiğine dair suç isnadı niteliğinde olup
            cezaların şahsiliği ilkesine de aykırı değildir.

               Anayasa’ya aykırılığı ileri sürülen düzenlemenin, gelişen, büyüyen,
            çeşitlenen ve çoğalan trafik sorunlarını zamanında ve etkin bir biçim-
            de denetleyebilmek, sürücülerin trafik kurallarına uymasını alışkanlık
            hâline getirmek, her kural ihlalinin mutlaka görüleceği ve cezalandırı-
            lacağı inancının bütün sürücülerde yer etmesini sağlamak, bu bakım-
            dan, denetim mekanizmasını genişletmek, oto kontrol sistemini yay-
            gınlaştırmak amacıyla, demokratik toplumda gerekli uygulamalardan
            olduğu kabul edilmelidir. Böyle bir düzenlemenin de kanun koyucu-
            nun takdirinde olduğu açıktır.” denilerek, itiraz konusu kuralın Ana-
            yasa’nın 2., 38. ve 128. maddelerine aykırı olmadığı ve iptal isteminin
            reddi gerektiğine karar vermiş ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Ek 6 ncı
            maddenin ikinci fıkrasındaki yasal düzenlemenin Anayasaya uy-
            gun olduğu kesinleşmiştir.
               32) Şikayet konusu ile ilgili mevzuatta, fahri trafik müfettişlerinin
            görüntü  alma,  fotoğraf  çekme  vb.  yükümlülüklerinin  bulunmadığı
            açıktır. Tüm ceza hukuku sistemlerinde var olan ve kişilerin suçlu veya
            kabahatli sayılması için şüpheden uzak, somut delillerin ortaya konul-
            ması ve şüpheye mahal bırakılmaması gerektiği hususu tartışmasızdır.
               33) Anayasa Mahkemesi’nin yukarıda yer verilen 26.12.2013 ta-
            rih ve E. 2013/43, K. 2013/168 sayılı kararıda göz önüne alındığında;
            2918 sayılı Kanunun Ek 6 ncı maddesinde, sürücülerin trafik kuralla-
            rına uyup uymadığını denetlemekle sorumlu olan yetkililere yardım-
            cı olmak üzere görev verilen fahri trafik müfettişlerinin, 2918 sayılı




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  263
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275